کوه سنت هلن' اسرار هنوز مبهوت دانشمندان 40 سال پس از فوران - سه شنبه, 21 آوریل سال 2020 PST

چهل سال پیش در 18 مه 1980 در 8:32 صبح Mount St. Helens گرفت. منفجر همراه با کوه بود بیشتر از همه چیز دانشمندان

توسط NASERINEWS در 1 خرداد 1399

چهل سال پیش در 18 مه 1980 در 8:32 صبح Mount St. Helens گرفت.

منفجر همراه با کوه بود بیشتر از همه چیز دانشمندان فکر می کردند که می دانستند در مورد چگونه طبیعت پاسخ به یک اختلال.

زبان گونه به تصرف خود در خشونت و مقیاس انفجار. اصلی فوران گذشته خواهد بود و نه ساعت و کشتن 57 مردم است.

هنگامی که اکثر کاملا مخروطی آتشفشان در آبشار بلندی در جنوب غربی واشنگتن فقط در خارج لانگویو در Skamania County, فوران حفره حفره کوه دوست داشتنی بالا و کاهش آن توسط 1,314 ،

پس 5.1 ریشتری زلزله شمال پهلو از کوه سقوط باعث یک آبشار از حوادث فاجعه بار است که تحقیر و ضرب و شتم و امضاء کوه.

عظیم رانش زمین مدفون 23 مایل مربع از شمال چنگال از Toutle رودخانه دره به عمق متوسط 150 فوت است. جانبی انفجار از کوه ka-بالندگی سوزان ابر سنگی باقی مانده که در حدود سه دقیقه سرنگون و سوخته حدود 230 کیلومتر مربع از جنگل است.

داغ ابر سرعت پایین برف پوشیده شرق و غرب پهلوها کوه باعث سیل و mudflows شتافت که در پایین دست. یک گل آلود دوغاب در شمال چنگال Toutle رودخانه در نهایت مسدود شدن کانال های حمل و نقل در رودخانه کلمبیا در حدود 75 مایل دور. ابر خاکستر جوش از کوه رز 15 مایل در آسمان snuffed خورشید و سفر اول در سراسر کشور و در نهایت در سراسر جهان است.

دانشمندان swarmed به کوه درست پس از انفجار آوردن با آنها فرضیات از آنچه آنها را پیدا کنید.

آنها فکر می کردند بیشتر از همه چیز روی کوه بود احتمالا جان که فاصله از همسایه تاثیر پذیری مناطق خواهد حکومت recolonization توسط گیاهان و حیوانات و چه مدت آن را. اشتباه و اشتباه و اشتباه است.

"کوه سنت هلن واقعا منگنه ما در صورت" گفت: جری فرانکلین و سپس یک بوم شناس با ایالات متحده خدمات جنگل که سفر به کوه با دیگر دانشمندان در عرض 10 روز از انفجار. او پس از تبدیل به جهان مشهور جنگل بوم شناس و استاد بازنشسته در دانشگاه واشنگتن دانشکده محیط زیست است. او به شکل مدرن جنگلداری در شمال غربی در بخشی از آنچه او آموخته است که در کوه.

"من غرق مقیاس تخریب بود که من برداشت اول" فرانکلین به یاد می آورد در یک مصاحبه. "دوم من این بود که زیادی وجود دارد که در اینجا. من پا را از هلیکوپتر و سرم را پایین انداختم و در اینجا بود که این نوعی کاهو ساقه آینده از طریق خاکستر. و همه نوع از همه چیز خزنده در اطراف. مورچه ها و سوسک. همه نوع از فعالیت است."

این یک فروتنی و هیجان لحظه, همه در یک بار فرانکلین گفت. "من دوست دارم بصیرتهای. ما فکر می کنم ما می دانیم. ما در حال رفتن به بیرون رفتن در اینجا آن است که یک moonscape همه چیز نابود شده است. و سپس ضربت سخت زدن. OK ما کاملا اشتباه است. آنچه دانشمندان ما هستند. من عاشق این نوع از چیزی."

برندگان و بازندگان

فرد سوانسون شد یک زمین شناس با خدمات جنگل زمانی که او پریدند روی هلیکوپتر با فرانکلین آن روز. در حال حاضر استاد بازنشسته جنگلداری در دانشگاه ایالتی اورگان او به خاطر شوک زمانی که او برای اولین بار نشستم در Johnston ریج و حفر یک گودال کوچک در آتشفشانی سپرده است.

در میان دانه های مواد آتشفشانی کوچک قارچی موضوعات در حال حاضر رو به رشد. بالاتر از زمین بالونی عنکبوت بارید از تمام جهات.

آنچه که اتفاق می افتند همه در اطراف او سوانسون گفت: یک داستان از برندگان و بازندگان. بازنده شد چیزی را در حال حاضر و در چشم انداز در زمان انفجار. شش-صد-ساله داگلاس شاه درخت جامعی شد و خشکیده. الک سوزانده شد.

اما برای بازماندگان بطور دنج قرار گرفتن در خاک مانند مورچه ها و جیب gophers و یا هنوز هم در زمستان خود را hideaways مانند قورباغه ها و وزغها در گل و کف دریاچه بزرگ جنسی با یک هدیه بود. به عنوان آن را برای استعمارگران – حشرات و پرندگان و دوزیستان و خزندگان و پستانداران دانه ها و گیاهان از ورود بیش از همه, همه در یک بار از هر جهت به استفاده از یک فرصت نادر در منطقه انفجار. برای باز کردن مناطق یک استثنا در آبشار.

گرفتن آن را همه آغاز شد و بازماندگان – زندگی حافظه از آنچه که وجود دارد قبل از انفجار. این بیولوژیکی میراث بلافاصله به شکل آنچه خواهد آمد پس از آن. چارلی Crisafulli آنها را به کوه قهرمانان.

Crisafulli صرف 40 سال از زندگی حرفه ای او در تحقیقات خود کمپ در کوه به عنوان یک بوم شناس در آمریکا خدمات جنگل شمال غربی اقیانوس آرام در ایستگاه تحقیقات در المپیا – مقدار از آن را مطالعه جیبی لاک پشت نقب زن.

برای معلوم شد که جوندگان به عنوان آنها پیوسته شخم زده همراه شد مخلوط غنی از جنگل خاک آتشفشانی جدید سپرده است. بیولوژیکی rototillers آنها آماده کردن زمینه برای رشد گیاه به عنوان اگر آموزش دیده برای این کار است.

این ارائه فرصت برای دیگر قهرمان دشت درنده جوانه زده از ریشه های باقی مانده در زمین است. آن را شکوفا در, رو به آفتاب, باز کردن گستره انفجار منطقه تثبیت نیتروژن در خاک بهبود آن برای بیشتر گیاهان.

Sitka بید ریشه در امتداد رودخانه ها ارائه غذای خوشمزه برای beavers در پناهگاه پرندگان و جشن برای الک که بازگشت به کوه. گوزن در نوبه خود شکست خاک با سم خود را و سمت چپ کود پشت که تغذیه رو زمین جدید.

Blowdown و رانش زمین ایجاد زمین با بیش از 130 جدید استخر که برای قورباغه ها و غربی وزغ شد روشن از فروغ افتاب بهشت بدون شکارچیان. در هیچ زمان و غلظت وزغ در کوه سنت هلن بودند stupendous Crisafulli گفت. زمین seethed با موج toadlets در بهار.

دانشمندان انتظار داشتند یک نابودی دوزیستان و به دنبال آن آهسته recolonization از مناطق دست نخورده توسط این انفجار است. در عوض, در علاوه بر این به مهاجران ورود hop by hop, swarming انبوهی باعث شد توسط مردم محلی که خواب بود از طریق همه چیز.

این انفجار در منطقه ثابت کرد یک آهنربا برای زندگی است. اين را Swifts شد و سریع به استفاده از یک جنگل ایستاده مرده موانع. امروز, خرس سیاه, خانمها بالغ بابکتس و کوه بز همه دیده می شود در حیات وحش دوربین است که نظارت بر کوه.

درام به ادامه

امروز Crisafulli دو beefs با راه مردم اغلب فکر می کنم در مورد کوه. یکی این که نمی گویند کوه به بهبود است – از آنجا که آن را هرگز بازگشت به آنچه قبل از آن بود. بلکه آن است که شدت ساخت چیزی کاملا جدید. که منجر به نقطه دیگر.

"مردم می گویند" آن بوده است 40 سال چه می تواند شما احتمالا هنوز هم یاد بگیرند ؟ "Crisafulli گفت. "خوب اگر این شد یک تئاتر تولید می شود عمل می کنند یک صحنه سه در یک چند قانون بازی است." درام بازی کردن ادامه خواهد داد برای صدها و حتی هزاران سال. در آن کوه سنت هلن است که یک معلم به اندازه یک کوه حفاظت شده توسط قانون کنگره در سال 1982 در کوه سنت هلن ملی آتشفشانی بنا 110,000 هکتار موضع محصور دفاعی کوچک می باشد برای مطالعه و تحقیقات علمی و تفریح و سرگرمی. آن است که یک سایت تحقیقات در سراسر جهان اهمیت با اکتشافات هنوز هم در حال آمدن است.

هنوز ناشناخته هستند چگونه تمام کسانی که الک, چاق و لودگی در حال حاضر در پا دشت پاسخ خواهد داد زمانی که گرگ ها به ناچار راه خود را در بازگشت به زمین است. و چگونه lunker ماهی قزل آلای رنگین کمان در باد روح دریاچه, حال ؟

طولانی مشکوک به نتیجه rogue ماهیگیران که کاشته ماهی در حال حاضر Crisafulli انتظار است در آزمون های ژنتیکی به یاد بگیرند که اگر این ماهی در واقع محصور در خشکی هستند فرزندان steelhead ساخته شده است که آن را به دریاچه ارومیه پس از فوران مختل جریان North Fork از Toutle. او نمی تواند صبر کنید برای شنیدن اگر این رنگین کمان ها افزایش یافته است از steelhead یک انفجار در واقع از کوه گذشته.

"این امر می تواند فقط یک مثال کامل از چگونگی محکم و انعطاف پذیر کردن زندگی است."

اریک واگنر بود 2 سال هنگامی که به کوه می رفت. او در کتاب "پس از انفجار" آخرین در یک فوران مقالات علمی, ادبیات و کتاب پس از. او زده شد و در تحقیقات خود توسط هر دو چگونه مرتب همه که دانش امروز به نظر می رسد و باور نکردنی خطر و تلاش آن را در زمان برای به دست آوردن آن است.

"شما را فراموش کرده ام آنچه در آن باید مانند شده است برای مقابله با فضایی که در سال 1980 هرج و مرج آن فوران می تواند در هر لحظه و کشتن شما آن را دشوار است به حرکت در اطراف" واگنر گفت. او با الهام از کوه درس. "اگر کوه سنت هلن به ما آموخت هر چیزی در آن است که همه چیز کار می کنند در راه شما هرگز نمی توانید تصور کنید."



tinyurlis.gdclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن