اعتماد به نفس چیست؟ چه راهی برای بالا بردن آن وجود دارد؟

گرچه اعتماد به نفس می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد، اما در واقع به معنای ایمان به خود است.ا

توسط NASERINEWS در 26 دی 1399
گرچه اعتماد به نفس می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد، اما در واقع به معنای ایمان به خود است.
اعتماد به نفس تا حدی نتیجه چگونگی تربیت و نحوه آموزش ماست. ما از دیگران می آموزیم که چگونه در مورد خودمان فکر کنیم و چگونه رفتار کنیم - این درسها بر آنچه در مورد خود و دیگران باور داریم تأثیر می گذارد. اعتماد به نفس همچنین نتیجه تجربیات ما و نحوه یادگیری واکنش در موقعیت های مختلف است.
http://irselfmade.com/category/article/self-confidence/ به نفس معیار ایستایی نیست. اعتماد به نفس ما برای انجام نقش ها و وظایف و کنار آمدن با موقعیت ها می تواند کم و زیاد شود و بعضی روزها ممکن است نسبت به دیگران احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم.
نشانه های کمبود اعتماد به نفس
اعتماد به نفس پایین می تواند نتیجه بسیاری از عوامل باشد از جمله: ترس از ناشناخته ها، انتقادات، عدم رضایت از ظاهر شخصی (عزت نفس)، احساس عدم آمادگی، عدم مدیریت کافی در زمان، عدم دانش و شکست های قبلی. غالباً وقتی اعتماد به نفس نداریم به دلیل عقایدی است که دیگران درباره ما می پندارند. اگر اشتباه کنیم دیگران ممکن است به ما بخندند یا شکایت کنند یا مسخره کنند. چنین تفکری می تواند مانع انجام کارهایی شود که می خواهیم یا باید انجام دهیم زیرا معتقدیم که عواقب آن بیش از حد دردناک یا شرم آور است.
اعتماد به نفس بیش از حد می تواند یک مشکل باشد اگر باعث شود شما باور کنید که می توانید هر کاری را انجام دهید - حتی اگر مهارت ها، توانایی ها و دانش لازم برای انجام خوب آن را نداشته باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس بیش از حد می تواند منجر به عدم موفقیت شود. اعتماد به نفس بیش از حد به این معنی است که به احتمال زیاد به عنوان افراد متکبر یا خودخواهانه با افراد دیگر روبرو می شوید. اگر شما متکبر شناخته شوید، خیلی بیشتر مردم از شکست شما لذت می برند.
تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس
براساس نظر selfmade اعتماد به نفس و عزت نفس یک چیز نیستند، گرچه اغلب به هم پیوند می خورند. اعتماد به نفس اصطلاحی است که ما برای توصیف احساس ما در مورد توانایی خود برای انجام نقش ها، عملکردها و وظایف استفاده می کنیم. عزت نفس احساسی است که نسبت به خود داریم، نوع نگاه، طرز تفکر - خواه احساس لیاقت یا ارزش داشته باشیم یا نه. افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند، معمولاً از اعتماد به نفس پایین نیز رنج می برند، اما افراد با اعتماد به نفس خوب می توانند اعتماد به نفس پایینی نیز داشته باشند. همچنین کاملاً امکان دارد که در برخی از مناطق اعتماد به نفس پایینی داشته باشند.
انجام یک نقش یا اتمام کار با اطمینان، اشتباه نکردن نیست. اشتباهات اجتناب ناپذیر است، به ویژه هنگام انجام کار جدید. اعتماد به نفس شامل دانستن این است که هنگام بروز اشتباهات چه باید کرد و بنابراین درمورد حل مسئله و تصمیم گیری نیز وجود دارد.
این صفحه در مورد کارهایی که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید، توصیه های عملی ارائه می دهد.
راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

برای افزایش اعتماد به نفس در زنان و مردان دو طرف وجود دارد. اگرچه هدف نهایی این است که نسبت به خود و توانایی های خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، اما ارزش این را دارد که چگونه می توانید با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به افراد دیگر ظاهر شوید. لیست زیر ایده های زیادی در مورد دستیابی به این هدف دارد.
برنامه ریزی و آماده سازی
یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران اینست که مردم معمولاً نسبت به شرایط جدید یا بالقوه دشوار کمتر احساس اطمینان می کنند. شاید مهمترین عامل در ایجاد اعتماد به نفس، برنامه ریزی و آماده سازی برای موارد ناشناخته باشد.
به عنوان مثال اگر متقاضی کار جدیدی هستید، بهتر است خود را برای مصاحبه آماده کنید. آنچه می خواهید بگویید برنامه ریزی کنید و در مورد برخی از سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود فکر کنید. پاسخ های خود را با دوستان یا همکاران تمرین کنید و نظرات آنها را به دست آورید.
بسیاری از مثالهای دیگر برنامه ریزی برای مصاحبه وجود دارد. شاید قبل از رفتن به آرایشگاه مراجعه کنید. چگونه می خواهید به مصاحبه سفر کنید و سفر چقدر طول می کشد؟ چه چیزی باید بپوشید؟ کنترل موقعیتهای ناشناخته به بهترین وجه ممکن، تجزیه وظایف به کارهای فرعی کوچکتر و برنامه ریزی تا آنجا که می توانید.
در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که برنامه های احتمالی نیز داشته باشید - در صورت عدم موفقیت برنامه اصلی، برنامه های پشتیبان تهیه کنید. اگر قصد داشتید با ماشین به مصاحبه خود بروید اما صبح ماشین راه نمی افتد چگونه می توانید به آنجا برسید؟ توانایی واکنش آرام به چیز غیر منتظره نشان از اعتماد به نفس دارد.
یادگیری، دانش و آموزش
افزایش مهارت به بالا بردن اعتماد به نفس کمک می کند. یادگیری و تحقیق می تواند به ما کمک کند تا نسبت به توانایی خود در اداره موقعیت ها، نقش ها و وظایف اطمینان بیشتری داشته باشیم.
دانستن اینکه چه انتظاری داشته باشید و چگونه و چرا کارها انجام می شود به آگاهی شما افزوده و معمولاً احساس آمادگی و در نهایت اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
با این حال، یادگیری و کسب دانش گاهی می تواند باعث شود که نسبت به توانایی های خود در انجام نقش ها و وظایف، اعتماد به نفس کمتری داشته باشیم، و در صورت بروز این امر، باید دانش خود را با تجربه ترکیب کنیم. با انجام کاری که چیزهای زیادی در مورد آن یاد گرفته ایم، تئوری را عملی می کنیم که باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود و به یادگیری و درک مطلب می افزاید.

آخرین مطالب