مشاوره فروش چگونه است و چقدر می تواند در فروش موثر باشد؟

همیشه در آگهی های استخدام تعداد بسیار زیادی از  آگهی های درخواست بازاریاب و فروشنده را میبینیم. ممکن است

توسط NASERINEWS در 13 خرداد 1401

همیشه در آگهی های استخدام تعداد بسیار زیادی از  آگهی های درخواست بازاریاب و فروشنده را میبینیم. ممکن است تصور کنید که فروش و بازاریابی حضوری و اینترنتی با هم تفاوت دارند، اما ماهیت هر دوی آنها یکسان بوده و هدفشان معرفی بهتر محصولات و افزایش آمار فروش در کسب و کارها است. البته باید بدانید استفاده از تعداد زیادی فروشنده و بازاریاب به دلیل اینکه هر کدام روش منحصر به فردی برای ارائه محصول دارند، ضامن رونق کسب و کار نیست. مشاغل باید قبل از اینکه بازاریاب یا فروشنده استخدام کنند، از مشاوره فروش یا مشاوره بازاریابی کمک بگیرند. در ادامه سعی داریم شما را با برخی از وظایف مشاور بازاریابی و فروش آشنا سازیم.

شرح وظایف مشاور بازاریابی و فروش در کسب‌ و‌ کارها

تحقیق در خصوص انواع روش‌های بازاریابی و کسب اطلاعات مربوط به مشاغل از وظایف مشاوره فروش و بازاریابی است. این مشاوران به جمع آوری رویکردهای موفقیت آمیز در تبلیغات، ارائه برند و مارک تجاری، کانال‌ها و رسانه‌های مناسب تبلیغات و ... میپردازند و همچنین برای خدمات و محصولات گوناگون، استراتژی‌های بازاریابی را تعیین میکنند. مشاوره فروش و بازاریابی هم میتواند جزو کارکنان شرکت یا موسسه ای باشد و به شکل مستمر کار کند و هم میتواند به صورت مستقل و پاره وقت مشغول به کار باشد. جستجو در مورد بازار کسب و کار، رویکردها، نتایج فروش و محصولات و خدمات مشاغل از دیگر وظایف مشاور است. مشاوره بازاریابی و فروش تجزیه و تحلیل جزئیات محصول و خدمات پیشنهادی توسط رقبا، سهم بازار، نحوه قیمت گذاری و روش‌های تبلیغات را نیز انجام میدهد و بر اساس اطلاعاتی که به دست می آورد گزارشات تکمیل شده ای را جهت ایجاد راهبردهای بازاریابی تهیه و استراتژی‌های بازاریابی را تدوین میکند. مشاور فروش و بازاریابی روش‌های خاص بازاریابی و هزینه‌های آن را با توجه به اهدافی که صاحبان مشاغل در نظر دارند تعیین کرده و به آنها کمک میکند تا روش‌های معرفی و فرصت‌های تبلیغاتی موثر را بر اساس بودجه خود انتخاب کنند. مشاغل همچنین میتوانند با کمک مشاوره فروش و بازاریابی محصولات و خدمات جدید خود را ارائه کنند و در بازار‌های جدید سهم آن را افزایش دهند. مشاوره بازاریابی مدیران کسب و کارها را یاری میکند تا به صورت متمرکز برای هر محصول یا خدمات، برند خود را به بازار معرفی کنند.

دلیل نیاز شرکت‌ها به مشاور فروش چیست؟ 

مهمترین دلیل استفاده از مشاوره فروش و بازاریابی توسط مشاغل این است که بتوانند به سوالاتی که مشتریان نسبت به محصول یا خدمات دارند، پاسخ دهند. در واقع مشاور بین تولید کننده و مصرف کننده، نقش واسطه را دارد و به مشتریانی که خواسته ها و نیازهای مشابه‌ای دارند، محصولات و خدمات مربوطه را عرضه میکند. بهتر است اگر قصد همکاری با این مشاوران را دارید حتما یک قرارداد مشاوره بازاریابی یا فروش تنظیم نمایید.

تفاوت یک مشاور فروش با فروشنده ساده

مشاوره فروش در مورد خدمات و محصولات اطلاعات کاملی را به مشتریان ارائه میکند و به تمامی رویکردها و خط و مشی‌های آن کسب و کار متعهد است.

مشاور فروش تنها کار فروش محصول و عرضه خدمات را انجام نمیدهد و سعی بر آن دارد تا از بازخوردهای مشتریان میزان رضایت مندی آنها را بسنجد. 

مشاور فروش از طریق همکاران خرده فروش اطلاعاتی را در خصوص روند فروش محصولات کسب می‌کند.

این مشاوران میتوانند بازارهای هدف جدیدی را برای ارائه محصولات پیدا کنند و راه های جدیدی نیز برای بازاریابی و ارائه محصول به مشتریان تازه بیابند.

مشاوره فروش از اینترنت برای فروش استفاده می‌کند و بدین ترتیب محصولات را به سمت بازارهای هدف معینی سوق میدهد.

همچنین این مشاوران روش های عرضه خدمات و فروش محصولات را فروشندگان دیگر آموزش میدهند.  

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شغل مشاوره فروش 

قطعا داشتن مدرک تحصیلی در این زمینه لازم است اما مهمتر از آن داشتن توانایی و مهارت فروش است. البته گذراندن دوره آموزشی برای کسانی که میخواهند مشاوره فروش شوند، ضروری است. حداقل مدرکی که مشاور فروش باید دارا باشد مدرک کاردانی در زمینه فروش و بازاریابی، حسابداری یا تبلیغات است. همچنین داشتن تجربه و دانش قوی در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری برای داوطلب اهمیت فراوانی دارد.

به چه دلیل باید با مشاور بازاریابی و فروش، قرارداد مشاوره ببندیم؟

با بیان موارد فوق متوجه شدیم که مشاوره فروش و بازاریابی نقش مهمی برای کسب و کارها دارد چون میتواند استراتژی‌های کوتاه مدت، بلند مدت و اهداف مشاغل را تعیین نماید. همچنین  رقبا و بازارها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و روش های جدیدی برای فروش، تبلیغات و عرضه محصولات و خدمات ارائه کند. البته همانطور که پیشتر گفتیم باید برای صرفه جویی در زمان طرفین، شفاف سازی وظایف و مسئولیت‌ها و تعیین تعهدات، قرارداد مشاوره بازاریابی یا فروش تهیه نمایید. 

قراردادهای مشاوره بازاریابی مالیات دارند؟

تا زمانیکه مشاوره فروش فقط کار مشاوره را انجام دهد و در زمینه کارهای اجرایی مسئولیتی نداشته باشد، جزو کارمندان رسمی شرکت به حساب نمی آید، بنابراین مالیات قرارداد مشاوره بازاریابی برخلاف کارمندان ثابت، سقف ندارد و مبلغ آن معادل ۱۰ درصد از قرارداد است. 

آیا به مشاور بازاریابی و فروش بیمه تعلق می‌گیرد؟ 

به دلیل اینکه کار مشاوره فروش و بازاریابی فقط ارائه راهنمایی و مشاوره است، غالبا پاره وقت یا دورکار فعالیت میکند و ویژگی‌های یک کارمند ثابت را ندارد. البته اگر مجموعا در یک ماه بیشتر از ۱۵ روز کار کند، جزو کارمندان ثابت به حساب آمده و میبایست از طرف شرکت بیمه شود. 

میزان حقوق مشاور و مدیر فروش

در هیچ کسب و کار و برندی، مشاوران دستمزد ثابت و مشخصی ندارند. اما به طور معمول مدیران فروش مبلغ مشخصی دریافت میکنند که ممکن است کمتر، بیشتر و یا معادل حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار باشد. مبلغ تعیین شده ماهیانه را مدیرعامل هر مجموعه بر حسب تفکر و اندیشه خود مشخص میکند اما دریافت درصدی از مبالغ فروش محصول و یا خدمات میتواند درآمد مدیر فروش و مشاورین را افزایش دهد.

آخرین مطالب