آریزو 5 حریف ایرانی خود را زمین می زند

بازار خودروهای داخلی ایران تا قبل از تولید دنا پر شده بود از محصولات ساده و بی تنوعی که حوصله هر بیننده‌ای

توسط NASERINEWS در 29 مرداد 1399


هشت آپلود
بازار خودروهای داخلی ایران تا قبل از تولید دنا پر شده بود از محصولات ساده و بی تنوعی که حوصله هر بیننده‌ای را سر می‌برد. تا اینکه ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا با تولید یک محصول رقابتی اولین خودروی لوکس ایرانی را تولید کند. دنا نتیجه این تلاش‌ها و مشورت با متخصصان امر بود. چندی بعد ایران‌خودرو با یک فیس‌لیفت نه‌چندان تاثیرگذار خودروی دنا پلاس را روانه بازار کرد. هرچند بسیاری از افراد این خودرو را ادامه‌دهنده راه سمند می‌دانند، اما در نبود محصولات رقابتی دیگر دنا پلاس توانست به جایگاه خوبی دست پیدا کند. در سوی دیگر میدان چری آریزو 5 به حریف ایرانی خود دندان نشان می‌دهد. این خودروی چینی که برای اولین بار به‌واسطه مدیران خودرو به ایران رسید، توانست به دلیل شباهت‌های ظاهری خود با کیا سراتو به فروش خوبی دست پیدا کند. آنچه در ادامه می‌خوانید بررسی مقایسه‌ای این دو سدان از خاور نزدیک و دور است.


مقایسه طراحی آریزو 5 با دنا پلاس
هشت آپلود
وقتی از نمای جلویی به چری آریزو 5 نگاه می‌کنیم، اخم‌های گره‌کرده و ظاهر خشن آن اولین چیزی است که نظر ما را به خود جلب می‌کند. این خودرو که از یک‌زبان طراحی جدید استفاده کرده و بخشی از ظاهر خود را از رقبای کره‌ای خود قرض گرفته، توانسته ظاهر مقبولی را برای خود به هم بزند. استفاده از جلوپنجره شش‌ضلعی و نوارهای کرومی در چراغ‌های جلو تمامی آن چیزی را که چری آریزو 5 برای تبدیل‌شدن به یک خودروی خوش‌چهره احتیاج داشته، به آن بخشیده است. اما ایرادی که مونتاژ چری آریزو 5 در ایران به‌ظاهر این خودرو وارد کرده است چندان قابل‌چشم‌پوشی نیست. زیرا فواصل میان قطعات به‌خوبی قابل‌مشاهده است. دنا پلاس با استفاده از خطوط روی بدنه چهره‌ای جدی به خود گرفته که باعث رضایت بیشتر مشتریان شده است. بااین‌حال عدم هماهنگی میان خطوط منحنی که در نمای کناری به‌کاررفته و خطوط شکسته عقب و جلو باعث شده که کارشناسان انتقاداتی جدی به‌ظاهر این خودرو وارد کنند.
ازنظر فضاسازی داخلی و دسترسی به امکانات درون کابین هر دو خودرو در سطح یکسانی قرار دارند. کیفیت مواد به‌کاررفته در ساخت کابین نیز با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. بااین‌حال بازهم داخل کابین چری آریزو 5 به دلیل الگوبرداری از خودروهای کره‌ای هماهنگی بیشتری دیده می‌شود. همچنین صندلی‌های قدیمی دنا پلاس هم تا حدی کسل‌کننده به نظر می‌رسد.


مقایسه مشخصات فنی
چری آریزو 5 از یک موتور 1.5 لیتری برای تامین نیروی خود استفاده می‌کند. این نیرو به‌وسیله یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شرکت سازنده اعلام کرده که قدرت تولیدی موتور 116 اسب بخار و گشتاور آن 141 نیوتن متر است. این خودرو می‌تواند این نیرو را برای تامین شتاب 11.8 ثانیه‌ای خود به کار گیرد. چری آریزو 5 یک خودروی نسبتا کم‌مصرف است که در مسیرهای ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 6 لیتر سوخت مصرف می‌کند.
دنا پلاس به‌عنوان یک خودروی ملی عملکرد فنی تقریبا قابل‌قبولی دارد. نیروبخش این خودرو یک موتور 1.7 لیتری است که همانند سمند مدل EF7 است. این پیشرانه قدرتی برابر 113 اسب بخار و گشتاوری در حدود 155 نیوتن متر برای دنا پلاس تامین می‌کند. یک گیربکس 5 دنده دستی هم وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده‌گرفته است. دنا پلاس خودروی پرشتابی محسوب نمی‌شود و برای رسیدن از صفر به صد به 13.5 ثانیه زمان نیاز دارد. بااین‌حال خودروی نسبتا کم‌مصرفی است که در یک مسیر ترکیبی صد کیلومتری 7.9 لیتر سوخت مصرف می‌کند.


مقایسه امکانات رفاهی
هشت آپلود
ازنظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی شاید بتوان گفت که دنا پلاس مسیر زیادی را از رقیب چینی خود یعنی چری آریزو 5 عقب‌افتاده است. هر دو خودرو امکاناتی مانند کروز کنترل، فرمان هیدرولیکی با دکمه‌های کنترلی بر روی آن، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، سنسور عقب، نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین عقب، دی‌لایت، مه‌شکن عقب، چراغ‌های هالوژنی، چراغ بدرقه و آینه‌های جانبی برقی را در خود جای‌داده‌اند.
چری آریزو 5 برای پیروز در این رقابت خود را به امکاناتی مانند کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، 6 کیسه هوا، سنسور فشار باد تایر، اسپیکرهای جلو و عقب، نمایش خطوط کمکی پارک با چرخاندن فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سانروف و صندلی‌های تاشو در قسمت عقب مجهز کرده است.
دنا پلاس هم برای عقب نماندن از قافله از امکاناتی مانند فرمان دوحالته، 2 کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، 6 بلندگو، هندزفری، گیرنده تلویزیون، نورپردازی داخلی، صندلی 8 حالته برقی برای راننده و سرنشین و ایزوفیکس استفاده کرده است.


جمع‌بندی
هشت آپلود
کاربران دنا پلاس به دلیل کمبود فضا در داخل کابین، کمبود کشش در سربالایی‌ها و عایق‌بندی نامناسب کابین شکایت‌هایی را به شرکت سازنده اعلام کرده‌اند. همچنین رانندگان چری آریزو 5 هم به دلیل عملکرد نامناسب جعبه‌دنده و ساختار ساده سیستم فنربندی گله‌مند هستند. بررسی نظرات کاربران نشان می‌دهد که رانندگان و عملکرد فنی دنا پلاس در سطح بالاتری قرار دارد. اما طراحی ظاهری، کابین، امکانات و کیفیت آریزو 5 راضی‌کننده‌تر بوده است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن