انواع کودها و موارد مصرف آن‌ها در کشاورزی و پرورش گیاهان خوراکی شرکت مهندسی کشاورزی سپید خوشه نقش جهان

کود ۲۰-۲۰-۲۰ از سه عنصر اهمیت نیتروژن ، فسفر و پتاسیم به نسبت مساوی ، هر کدام اهمیت غلظت ۲۰ درصد تشکیل شده است

توسط NASERINEWS در 1 دی 1401
کود ۲۰-۲۰-۲۰ از سه عنصر اهمیت نیتروژن ، فسفر و پتاسیم به نسبت مساوی ، هر کدام اهمیت غلظت ۲۰ درصد تشکیل شده است. در بین این عنصرها گیاه بیش از هر چیزی به سه عنصر نیتروژن ، فسفر و پتاسیم احتیاج دارااست که کمبود آن به وسیله ی کود های NPK جبران می شود. کود های شیمیایی سبب ساز خوبتر شدن رویش گیاه شده و از راه فرآیند های شیمیایی این کود ها ساخته می شوند. نوع های متعدد کود های شیمیایی موجود میباشد که به فرم های پودی , گرانوله , مایع و گاز مهیا می شوند. دسته‌بندی نشده نیتروژن موجود در هوا مبداء آخری تولید و مصرف و تخلیه این عنصر است. این فرم مضاعف نیتروژن برای اینکه قابل جذب گیاه شود می بایست به یون‌های آمونیوم یا این که نیترات تبدیل شود که به همین فرآیند تثبیت نیتروژن گفته می‌شود. برخلاف کودهای آلی ، کود شیمیایی به هیچ وجه حیاتی محفظه زیست سازگار نیست. این کودها از متاع های نفتی ایجاد شده اند که پایدار نمیباشند و ساخت آن ها مقدار زیادی انرژی مصرف می کند. کودهای سنتتیک قابلیت و امکان استفاده از کودهای اهمیت نیتروژن بالا را آسان می نمایند و موادسازنده غیرضروری دیگر را به خاک بیش تر نمی کنند. حتی چنانچه کود ارگانیک غنی از نیتروژن نظیر خفاش گوانو را گزینش نمایید انحصار مقدار نیتروژن موجود در فضولات خفاش وجود دارد. محلول تهیه شده از همین کود‌ها را می‌توان روی برگ پاشید و یا این که کلیدی سموم گوناگون مخلوط کرد و هم زمان اهمیت سمپاشی مصرف نمود. نیترات کلسیم و نیترات پتاسیم % ازت مقداری داشته وکمتر بعنوان منبع کود ازت در خاک مصرف می‌شوند. این کود‌ها غالباً در محلول‌‌های غذائی بعنوان منابع کلسیم یا این که پتاسیم آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند. مخلوط شیمیایی و درصد خلوص کود‌های مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوتند. این تفاوت‌ها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر گزیده کود‌ها اثر گذاری زیاد مهمی دارند. بنابراین شناخت به اندازه از اشکال کود‌های شیمیائی قبل از تعیین و یا این که مصرف آنها ضرورت دارد. به همین استدلال به کشاورزان و باغبانان پیشنهاد می گردد در فواصل معلوم در سال برای بدست آوردن محصولات مرغوب مرحله همین نوع کود به جهت خاک گزینه مصرف گیاهان خود استعمال نمایند. ولی نکته حساس در خرید کردن کود زیستی خرید کود اصل و فارغ از هر دسته افزودنی مواد شیمیایی و کلیدی میزان مرغوب بودن مطلوب می باشد. بایستی در نظر داشت میزان مرغوب بودن و مرغوبیت کود نقش مهمی در بدست آوردن شادابی، رشد و نمو گیاه دارااست و اهمیت تهیه این کود مرغوب نیازی به کودپاشی مکرر و مضاعف نیست. کود ماده‌ای می باشد که آن را حساس خاک ترکیب می کنند تا گیاه مواد گزینه نیاز خویش را برای رویش و نمو بهینه از آن جذب کند. خاک گهگاه در موقعیت طبیعی مواد غذایی آیتم نیاز گیاه را ندارد یا این که آن قدر غنی وجود ندارد که بتواند جوابگوی تغذیه گیاه باشد.

آیا کود npk، کود تمام است یا این که کود ناقص؟

هرگونه کربناتو-آپاتیت یا کربنات کلسیم موجود در فلوئورو-آپاتیت، دی اکسید کربن ساخت می کنند. باید دقت نمود که حصر استفاده از اسید نیتریک به نوع می باشد که هنگام استعمال کود درختان از آن مقدار فسفات موجود در کود نمی تواند از میزان نیتروژن اکثر باشد. شش نشاء گوجه‌فرنگی که با و سوای کود نیتروژن در خاکی ماسه‌ای و کلیدی مواد مغذی ضعیف رشد داده شده‌است.
  • در کشورهايي نظير استراليا و آمريکا که بخش‌هاي مهمي از خاک‌شان کويري میباشد و حساس مشکلاتي شبیه ما مواجه‌اند، انگيزه‌هاي جدي‌تر براي مصرف هيوميک‌ها وجود دارد.
  • علاوه بر این ، به کارگیری طولانی مدت از این کودها ممکن هست pH خاک را به طور دایم تغییر تحول دهد و به انتشار گازهای گلخانه ای و کشته شدن اکوسیستم های میکروبی سبب شود.
  • در ايران اساسی دقت به فقدان ماده آلي و شوري خاک به کار گیری از مواد هيوميکي در بهبود شرايط فيزيکي خاک تاثير بسزايي دارد.
  • به طور کلی به جهت ایجاد حالت مناسب در جذب کود بهتر است پس از مالامال نمودن چال کود ها یک نوبت آب پاشی صورت گیرد.
  • از اين پیشین بخش ها بياباني با مشکلات ديگري نظير فقدان مواد آلي خاک، کم‌آبي، شوري، نوسان شديد دما در شبانه روز (تنش گرمايي و سرمايي) و ساختار نامناسب خاک درگير هستند.
  • گیاهان برای رویش به ترکیبات نیتروژنی موجود در خاک نیاز دارند که می توانند به طور طبیعی ساخت شوند و یا توسط کودها تامین شوند.
منابع لطف از مواد گیاهی برای ساخت کود ارگانیک به شمار می‌روند. محصولات و بدور ریزهای حیوانی مثل خون یا کنجاله استخوان هم می‌توانند منابع مضاعف مهربانی از مواد مغذی به ویژه ازت در تولید کود ارگانیک باشند. گیاهان هم مثل هر موجود زنده دیگر برای داشتن زندگی سالم و سرحال، به تغذیه و جذب موادسازنده غذایی نیاز دارند. آب پاشی منظم به تنهایی نمی‌تواند مواد مورد نیاز آنها را تأمین کند و به همین دلیل باید کود و مواد تغذیه کننده را برای همین موجودات سبز به عمل برد. تهیه کود خانگی به جهت تغذیه گیاهان یکی از بهترین راهکارهایی هست که تندرست گیاهان را تضمین می‌کند.یکی از این دسته کودها که در یک باغچه کوچک هم می‌توانید آن را درست کنید، کود ارگانیک نام دارد.

قیمت امروز تورهای مسافرتی داخلی و خارجی از آژانس‌های مسافرتی معتبر

به طور معمول بیشتر این مواد مغذی را می‌توان در خاک پیدا کرد، اما اکثر وقت ها مقدار همین مواد به جهت برداشت‌های نسبتا دوچندان به اندازه نیست. بنابر همین بایستی کشاورزان اقدام به تأمین این مواد نمایند تا جذب مواد مغذی به وسیله گیاه؛ انجام شود و گیاه رویش متعادلی داشته باشد. کودها برای امنیت تأمین مواد غذایی در دنیا ضروری هستند و باید از آن ها به طور درست استفاده شود. دولت‌ها مقررات و اساسنامه‌ای دارا‌هستند که استفاده از کود شیمیایی و ایجاد کود جهت محافظت از سالم انسان و محفظه زیست را مورد باز‌نگری قرار می‌دهد.

چرا کود می دهیم ولی نتیجه نمیگیریم؟

آلودگی منابع آب و خاک، آلودگی مواد غذایی به بقایای مواد شیمیایی (کودها و سموم شیمیایی)، فرسایش خاک و منابع ژنتیکی، ارتقاء گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین صرفا گزیده از مشکلات ناشی از فعالیت‌های بی‌رویه کشاورزی مرسوم توسط انسان است. نیتروژن در اطراف ما وجود دارد و حدود 78 درصد از هوایی که تنفس می نمایید را تشکیل می دهد. اساسی همین حال، گیاهان و حیوانات نمی توانند از گاز نیتروژن موجود در هوا استفاده کنند.

با ما تماس بگیرید

• به خواسته مصرف کود در مصارف خانگی در هر ۱ لیتر آب یک قاشق چای خوری کود استفاده می گردد. راه و روش اول به شیوه از بالا به تحت و خط مش دوم به رویکرد تحت به بالا پر اسم و رسم است. درواقع در روش اولیه نانوذرات و نانو کود ها به واسطه جداسازی از مولکول‌های بزرگتر ساخت می‌شوند. اهمیت ما تا انتهای همین مقاله یار باشید تا از نانو کود ها، فوایدشان و همچنین مکانیسم انواع آن ها بیش خیس بدانید. چنانچه همین خاک ها مبتلا فقدان باشند، اهمیت افزودن کود می توان حاصلخیزی آنها را ارتقا داد. یکی از از دلایل آن، این هست که فسفات به بعضی ترکیبات معدنی خاک به طور محکمی متصل می شود. گیاهان همینطور می توانند مقادیر اندکی نیتروژن گازی به رخ آمونیاک و ترکیبات محلول نیتروژن نظیر اسیدهای آمینه را جذب کنند. رخ های حیاتی نیتروژن در خاک، یون‌های آمونیوم کود باغی (NH4+) و نیترات (NO3–) و نیتروژن آلی می‌باشد. بخش اکثر ای از نیتروژن خاک در مواد آلی خاک متمرکز بوده و در پی فعالیت‌های میکروبی به یون آمونیوم تبدیل می شود.

عناصر غذایی گزینه نیاز گیاه

این کودی حیاتی خواص اسیدی بوده و برای وضعیت خاک ایران زیاد مناسب و مناسب می باشد. برای اکثری از کشاورزان، استعمال از مزایای کود شیمیایی جهت تحت آوردن هزینه های اقتصادی مناسب است. اکثری از کشاورزان به طور انحصاری صرفا از کود آلی یا غیر آلی استعمال نمی کنند، بلکه از آنان با نیز استعمال می نمایند.

بیست و دومی نمایشگاه بین‌المللی رنگ و رزین، پوششها و مواد کامپوزیتی

در حالی که کود‌های صنعتی و شیمیایی ماندگاری مضاعف پایینی دارا هستند و فقط می‌توانند 4 تا 10 روز مواد مغذی را به گیاه برسانند. دارند و یا مواد مغذی در گوشه و کنار ای از نانو مواد قرار گرفته اند و در آنجا نگهداری می‌شوند. این پوشش سبب ساز می شود تا بتوان میزان آزاد سازی مواد مغذی را در اختیار گرفتن کرد و منجر ارتقاء کارآمدی مواد مغذی و رسیدن اثر گذار آن ها به گیاهان شد. به کلمه دیگر نانو کود ها به عبارتی نانو موادی هستند که می‌توانند مواد مغذی گیاهان در اندازه ماکرو و میکرو را حمل نمایند و به طور اثرگذار به گیاه برسانند. همینطور این نانو کود ها می‌توانند به رخ آرام و آرام مواد مغذی را به ریشه گیاهان برسانند و از پایداری دوچندان قابل قبولی در خاک بر خوردارند. همین کود کامل می تواند به طور مخصوص برای گیاهان آپارتمانی و فصلی گزینه استعمال قرار بگیرد. تنها یک چهارم یا نیمی از مقدار کود پیشنهاد شده بر روی بسته بندی را استعمال کنید. در شکل امکان، مجدداً گیاه بیش از حد کوددهی شده را در مکان جدیدی بکارید. درصورتیکه گیاه بیش از حد تغذیه شده باشد، خوبتر هست گیاه را به مکان جدیدی با خاک تازه منتقل کنید تا پس از فرآیند کامل شستشو، گیاه و ریشه ها فرصتی به جهت درمان، پیدا کنند. مکانی تازه در باغ خود تعیین کنید، که به صدق کوددهی شده باشد، و یا گیاه را درخاک تازه مجدداً بکارید.اگر گیاه شما به اندازه کافی تبارک شده یا این که فضای به اندازه نداشتید، خاک نو جایگزین خاک گذشته در ظرف یا این که گلدان، کنید. در صورتی که گیاهان خود را در باغ کاشته اید، خاک اطراف ریشه را آب پاشی کنید و 30 دقیقه شکیبایی کنید تا آب از نصیب زیر گیاه بدور و تماما شسته شود. در صورت امکان، از آب مقطری که به دمای محیط رسیده به منظور شستن مواد مغذی مازاد و به جهت شستشوی خاکاستفاده کنید. مخلوط شیمیایی و درصد خلوص کودهای گوناگون حاوی یک عنصر، مضاعف متفاوتند. همین تفاوتها بر مورد مصرف، طریق پخش، زمان کود دهی و اثر چکیده کودها تاثیر فراوان مهمی دارند. بنابراین شناخت به اندازه از گونه های کودهای شیمیائی قبل از تعیین و یا این که مصرف آنان ضرورت دارد. این میکروارگانیسم‌ها برای خاک و گیاه دوچندان اثرگذار بوده و دارای فعالیت خویش سبب ساز حلالیت عناصر خاک، تهیه و تنظیم pH و باروری خاک می‌شوند.

کودهای شیمیایی ازت

اگر بیش از اندازه از همین کودها به کار گیری فرمایید گیاه شما اهمیت اسیب می شود. چنانچه شما در اکنون استفاده از کود نیتروژن میباشید بایستی بدانید که رعایت بعضی از نکات در به کارگیری از همین کود به جهت گیاه شما مطلوب تر است. در نگاه اولیه شاید کودها در ذهن ما جایگاهی پایینی داشته باشد و این بر می گردد به این که در پیشین از کودهای طبیعی بسیار به کارگیری می شده می باشد و بوی بدی همین کودها دارا میباشند به این علت این ذهنیتی که از کود در ذهن ما نقش بسته هست یک ذهنیت بدی می باشد. کود کشاورزی "در وضعیت امروزه باید به فکر پیدا نمودن پول بود نیکی تندرست بودن محصول، چون خود جامعه از محصول استقبال کرده و می‌پذیرد و دیگر نظیر دیرباز وجود ندارد که مردم بها آن­چه را که انجام می‌گردد بدانند وکیفیت و تندرست بودن متاع مدنظرشان باشد". 4- مهمترین عامل سرانجام حاصل از آزمایشات خاکشناسی هست که در واقع مارا مجاب به استعمال از کود واجب به جهت پرورش می کند. سویه‌های کووید به ویژه در چین منشاء نگرانی بود و به عبارتی جور که پیش بینی کردم رویش اقتصادی چین کاهش یافت.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن