توصیه های مهم در نحوه نوشتن پایان نامه

برای نوشتن پایان نامه باید هفته ای یک بار با استاد راهنمای خود ملاقات کنید و در مورد پیشرفت گزارش دهید. طبق قا

توسط NASERINEWS در 24 دی 1399

برای نوشتن پایان نامه باید هفته ای یک بار با استاد راهنمای خود ملاقات کنید و در مورد پیشرفت گزارش دهید. طبق قانون، دانشجو موظف است هر دو ماه یکبار گزارش پیشرفت کار در دانشکده را ارائه دهد. وقت زیادی را صرف مطالعه تاریخچه تحقیق کنید. این به شما کمک می کند راه خود را بهتر انتخاب کنید، از تجربه دیگران بهره مند شوید و از انجام دوباره کاری خودداری کنید. به همین منظور، در کتابها، مقالات چاپ شده در مجلات، مقالاتی که در مقالات کنفرانس منتشر می شوند، گزارش های علمی و ... جستجو کردن.


تمام مطالبی را که در مراحل نوشتن پایان نامه آماده می کنید شماره گذاری کنید تا بعداً بتوانید از آن استفاده کنید. هنگام تهیه گزارش نهایی، باید به تمام ارقام، جداول، نمودارها و محتوای خاص در همان مکان اشاره داشته باشید و منابع را به صورت مورد تایید دانشگاه در محتوایی که در انتهای گزارش آورده اید، نشان دهید. مقالات تهیه شده را برای استاد راهنمای خود ارسال کنید و نظر آنها را در مورد بهبود روند مطالعه تاریخ بخواهید.



نکاتی برای نوشتن پایان نامه ارشد


در اسرع وقت، ادویه پروژه خود را به استاد راهنما نشان دهید و پس از انجام تنظیمات، آن را پس انداز کنید. این رشته تحقیقاتی شما را فراهم می کند.


به اثبات آنچه در تحقیق خود رسیده اید فکر کنید. چگونه پایان نامه بنویسیم شما باید نتایج تحقیقات خود را با داده های واقعی یا مدلی غیر از مدل خود مقایسه کنید.


چندین کتاب در مورد سبک نوشتن و گزارش ادبیات بخوانید. گرامر پایان نامه را دست کم نگیرید.


هنگام نوشتن گزارش خود نکات مربوط به نوشتن را دنبال کنید.


پایان نامه نباید سرقت ادبی باشد


در نحوه نگارش پایان نامه بهتر است ابتدا رساله را از نظر سرقت ادبی بررسی کنیم. پس قبل از اینکه به ناظران حاضر در جلسه دفاع برسد، پایان نامه باید از نظر اخلاقی بررسی و کنترل شود. از کسانی که متأسفانه می توانند عواقب خطرناکی برای آینده شغلی و تحصیل دانشجویان داشته باشند، شنیده شده است.


 برای از بین بردن دزدی ادبی در پایان نامه ها ابتدا باید بخشهایی را که دارای دزدی ادبی هستند شناسایی و سپس برای حذف آنها اقدام کرد. سایت ها و نرم افزارهای زیادی برای تشخیص سرقت ادبی در پایان نامه ها وجود دارد که می توانید متن مورد نظر را در این نرم افزار وارد کنید تا شباهت پایان نامه را با سایر متون، مقالات و پایان نامه ها مقایسه کرده و نتیجه را اعلام کنید.


هنگامی که در مراحل نوشتن پایان نامه شباهت ها را شناختید، می توانید از روش های زیر برای ویرایش شباهت های ادبی استفاده کنید و پایان نامه خود را تا حد ممکن تمیز و جدید کنید.


استفاده از کلمات مترادف و ویرایش پایان نامه


قرار دادن کلمات مترادف در یک جمله می تواند به شما کمک کند همان جمله را بازسازی کنید و آن را تا حد ممکن تازه و جدید کنید. اگر واژگان گسترده تری داشته باشید، قطعاً می توانید کلمات مترادف را با معنی خوب جایگزین کنید.


برای نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد می توانید ترتیب جملات را تغییر دهید تا جمله نسبتاً جدیدی داشته باشید. جابجایی کلمات، اگر معنای جمله آسیب نبیند، یکی از کاربردی ترین روش ها برای از بین بردن سرقت ادبی در پایان نامه ها است.


می توانید افعال جمله را تغییر دهید یا همه روش ها را ویرایش و بازسازی کنید تا جمله به همان اندازه تمیز و جدید باشد.


آخرین مطالب