سیستم عامل لینوکس چیست؟

یکی از سیستم عامل های محبوب و پرکاربردی که وجود دارد، سیستم عامل لینوکس است. این سیستم عامل با زبان

توسط NASERINEWS در 20 خرداد 1401

یکی از سیستم عامل های محبوب و پرکاربردی که وجود دارد، سیستم عامل لینوکس است. این سیستم عامل با زبان کدنویسی است و برای کار کردن با این سیستم عامل، بیشتر از آن که با ماوس کار کنید، باید از صفحه کلید استفاده کنید.

سیستم عامل لینوکس، یک نرم افزار اپن سورس و رایگان است که امکان توسعه و ایجاد تغییرات را بین توسعه دهندگان و برنامه نویسان فراهم کرده است. امکان توسعه داشتن توسط برنامه نویسان، سبب به وجود آمدن توزیع های مختلفی شده است.

سیستم عامل لینوکس، یک سیستم عامل متن باز و اپن سورس است که برنامه نویسان می توانند آن را توسعه دهند و بر اساس نیازهای خودشان آن را شخصی سازی کنند. در ابتدا شاید کار کردن با لینوکس به نظر سخت و پیچیده برسد، اما مطمئن هستیم که پس از خواندن این مقاله به لینوکس و یاد گرفتن آن علاقه مند می شود.

پس در این مقاله همراه ما باشید تا شما را به طور کامل با سیستم عامل لینوکس آشنا کنیم و هر آنچه در مورد لینوکس وجود دارد را به شما بگوییم.

سیستم عامل چیست

سیستم عامل چیست؟

پیش از آن که به مفهوم لینوکس بپردازیم، ابتدا به توضیحی در مورد سیستم عامل می پردازیم تا بتوانید به خوبی لینوکس را متوجه شوید.

زمانی که در مورد سیستم عامل صحبت می کنیم، یعنی داریم در مورد یک نرم افزاری صحبت می کنیم که بین سخت افزار سیستم و نرم افزار ارتباط برقرار می کند.

سیستم عامل این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید با سیستم خودتان ارتباط برقرار کنید و زبان هم را به خوبی متوجه شوید تا بتوانید درخواست های خودتان را به سیستم وارد کنید که اجرا شود.

این سیستم می تواند کامپیوتر، لپ تاپ، مودم، سوئیچ و … باشد.

سیستم عامل های مختلفی برای رایانه ها وجود دارند، از جمله: ویندوز، لینوکس، مک و… سیستم عامل هایی برای موبایل ها وجود دارند؛ از جمله: اندروید و ios.

سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس چیست؟

اگر بخواهیم لینوکس را توصیف کنیم، باید بگوییم محبوب ترین سیستم عامل مهندسان نرم افزار است و یکی از قدرتمند ترین سیستم عامل ها است که به صورت متن باز و رایگان ارائه می شود.

در سال ۱۹۷۱ سیستم عاملی به نام سیستم عامل یونیکس به وسیله شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد؛ اما از آنجایی که این سیستم عامل قیمت بالایی داشت، تمام مردم قادر به استفاده از آن نبودند. لینوکس که از زیر شاخه های یونیکس بود گسترش پیدا کرد و توانست یک جایگزین خوب برای یونیکس باشد.

سیستم عامل یونیکس

یونیکس چیست؟

یونیکس را باید مادر سیستم عامل هایی بدانیم که پایه و اساس لینوکس را پایه گذاری کرده اند. این سیستم عامل بیشتر برای حافظه های اصلی طراحی شده است و در بیشتر دانشگاه ها و شرکت ها آن را شاهد هستیم. لینوکس گسترش بیشتری از یونیکس دارد و هیچ هزینه ای نیز ندارد، اما برای استفاده از یونیکس باید هزینه آن را بپردازید.

دستوراتی که در یونیکس استفاده می شود و دستوراتی که در لینوکس استفاده می شود، عموما شباهت زیادی دارند و می توان گفت یکسان هستند و به صورت کلی می توان گفت یونیکس و لینوکس تفاوت زیادی ندارند و اصل مشترکی دارند. اگر شما لینوکس را یاد بگیرید، می توانید با یونیکس نیز کار کنید.

تاریخچه سیستم عامل لینوکس

در سال ۱۹۸۴ لینوکس شناخته شده است و تفکرات مختلفی در مورد آن شکل گرفته است که این تفکرات به صورت زیر است:

به اعتقاد دسته اول اگر بخواهیم آن را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که لینوکس به تنهایی به عنوان هسته سیستم سیستم عامل معرفی می شود.

اعتقاد دسته دوم این است لینوکس که با علامت پنگوئن شناخته می شود، نوعی سیستم عامل مانند ویندوز است.

اعتقاد دسته سوم نیز این است که لینوکس نام دیگر اوبونتو است و این دو را یکی در نظر می گیرند.

اما این که لینوکس واقعا چیست، باید تا پایان مقاله همراهمان باشید تا به خوبی متوجه شوید.

چرا امروزه از یونیکس استفاده نمی شود؟

مایکروسافت که شرکت کوچکی در سیاتل آمریکا قرار داشت، در سال 1981 از سیستم عامل طراحی شده خودش رونمایی کرد. در آن زمان شرکت IBM از این شرکت خواست تا طراحی سیستم عامل رایانه خانگی-اداری جدید آن ها را به عهده بگیرد. مایکروسافت این کار را انجام داد و این سیستم عامل IBM PC نام گرفت. اما این سیستم عامل گرافیکی نبود و کاربر باید دستورهای خودش را به سبک یونیکس یا CP/M وارد می کرد، اما قدرت آن کمتر بود.

مشکلی که این سیستم عامل داشت، این بود که از امکاناتی مانند چندوظیفگی برخوردار نبود و از استانداردهای شبکه نیز پشتیبانی نمی کرد.

در اواخر دهه 1990 میلادی سیستم عامل MS_DOS کم کم به سمت محبوبیت پیش می رفت، اما یونیکس همچنان در صدر سیستم عامل ها بود، اما آن چه سبب می شد که MS_DOS فرصت خودنمایی و محبوبیت داشته باشد، این بود که یونیکس هم از قیمت بالاتری برخوردار بود و هم مشکلات حقوقی در بین ارائه دهندگان لایسنس یونیکس وجود داشت که باعث ایجاد دردسر برای کاربران می شد و سازمان ها و شرکت های بزرگ ترجیح دادند که از این دردسرها دور باشند و به همین دلیل، از یونیکس چندان استقبال نکردند.

هرچند که MS_DOS مزیت های یونیکس را نداشت، اما با این حساب گزینه هوشمندانه تری نسبت به یونیکس بود؛ چرا که هم بیشتر نرم افزارهای کاربردی را اجرا می کرد و هم دردسرهای یونیکس را نداشت و البته ارزان تر هم بود!

این را داشته باشید تا برایتان بگوییم از شرکت اپل! در سال 1980 میلادی بود که شرکت اپل از سیستم جدیدی رونمایی کرد که از سیستم عامل خاص خودش به نام Multi-User استفاده می کرد و این سیستم مستقل از pc بود و هیچ یک از نرم افزار های pc را اجرا نمی کرد.

اپل تصمیم گرفت که تا یک سیستم عامل گرافیکی طراحی کند و در این سیستم عامل گرافیکی خودش از تصاویر و آیکون ها و حتی صداها استفاده کند. این تصمیم سبب شد تا به جای آن که بیشتر وظایف بر عهده کیبورد و دستورات متنی باشد، بر عهده کلیک و ماوس باشد. گرفتن چنین تصمیمی و ارائه این تغییرات در زمان خودش گام بسیار بزرگی به شمار می رفت که توانست چهره دنیای فناوری به طور کل تحت تاثیر قرار دهد؛ اما همچنان مزایای یونیکس را مانند چندکاربره بودن، چند وظیفگی و شبکه بندی را نداشت.

یونیکس از قافله عقب نماند و سیستم عاملی گرافیکی را عرضه کرد که رابط تصویری برای دستورات متنی ارائه می کرد؛ این نسخه سیستم عامل گرافیکی یونیکس، سیستم پنجره X نام گرفت.

در سال ۱۹۹۰ مایکروسافت پس از عرضه کردن ویندوز ۱ و ۲ که با استقبال زیادی مواجه نشده بودند، نسخه ویندوز ۳ را ارائه کرد.

در آن زمان ویندوز نسخه 16 بیتی بود و تک وظیفه و تک کاربره بود و رابط کاربری آن بر مبنای MS_DOS نوشته شده بود. یونیکس همچنان در آن زمان رواج داشت و از آن جایی که چندوظیفه ای و چند کاربره بود، بر روی پلتفرم های 32 بیت و 64 بیتی نیز کارایی داشت.

5 سال بعد، مایکروسافت از ویندوز 1995 خودش رونمایی کرد که نسخه 32 بیتی نیز داشت و به راحتی از چند وظیفگی پشتیبانی می کرد و نیز از برخی امکانات چندکاربره بودن برخوردار بود و چند سال بعد نسخه ویندوز NT معرفی شد که تمامی این امکانات و قابلیت ها را به صورت کامل عرضه می کرد.

تمامی این مواردی که بیان کردیم، سبب شد تا یونیکس اندک اندک از صدرنشینی عقب روی کند و دیگر استفاده نشود.

اگر دوست دارید تا بیشتر در مورد سیستم عامل ویندوز بدانید، می توانید به مقاله همه چیز در مورد سیستم عامل ویندوز در سایت آسام سرور مراجعه کنید.

تفاوت یونیکس و لینوکس

یونیکس و لینوکس چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟

بین سال های ۱۹۹۱ تا سال ۱۹۹۵ سیستم عامل یونیکس بین دانشجویان مهندسی و دانشجویان رشته کامپیوتر معروف شده بود و وجود امکاناتی مانند ایمیل و وب، باعث تعجب دانشجویان شده بود.

در آن زمان بیشترین سیستمی که بین دانشجویان استفاده می شد، سیستم 16 بیتی بود و به همین دلیل آن ها بیشتر از امکانات دانشگاه استفاده می کردند و دلیل این موضوع، این بود که یونیکس سیستم عاملی بزرگ و البته گران بود و بیشتر آنان از MS-DOS یا ویندوز استفاده می کردند.

در سال 1991 یک دانشجوی فنلاندی رشته برنامه نویسی در دانشگاه هلسینکی که لینوس نام داشت، در دانشگاه از یونیکس استفاده می کرد و در خانه از MS-DOS. لینوکس تصمیم داشت که یک کرنل خاص یونیکس را توسعه دهد. (کرنل یا هسته همان مرکز سیستم عامل است که بین نرم افزار و سخت افزار ارتباط برقرار می کند).

لینوس نرم افزار کرنل خودش را به صورت رایگان عرضه کرد و هدف آن از این کار بیشتر جنبه سرگرمی داشت و دوست داشت تا نظرات دیگران را نیز در این باره بداند. لینوس در اواخر سال ۱۹۹۱ کرنل خودش را کامل کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی، کرنل ۳۲ بیتی را ایجاد کند که توانایی اجرای برنامه ها را داشت. لینوس دارای یک کرنلی بود که هنوز هیچ نرم افزار کاربردی و مفیدی برای آن طراحی نشده بود.

بنیاد نرم افزار و آزاد GPL

در همین دوران بود که فردی به نام ریچارد استالمن در آمریکا تیمی از برنامه نویسان را داشت که زمان خودشان را به توسعه دادن نرم افزارهای رایگان اختصاص داده بودند. این تیم بنیاد نرم افزار آزاد نام گرفت که هدف آن این بود که توزیع نرم افزار ها به صورت رایگان و آزاد باشد و همه افراد به کد ها دسترسی داشته باشند تا بتوانند آن ها را توسعه دهند.

این تیم برنامه نویسی شروع کرد به ایجاد کردن ابزار هایی که در آن دوران تنها برای یونیکس ارائه شده بودند و به این ابزارها GNU گفته می شد که خلاصه ای از عبارت GNU’s Not Unix بود.

مساله ای که در این میان وجود داشت، این بود که بنیاد نرم افزارهای آزاد، برای نرم افزارهایی که استفاده می کرد، به لایسنس نیاز داشت. این لایسنس بر پایه اصل Copy Left بود. انتشار نرم افزارها برپایه لایسنس GNU GPL صورت گرفت که خود GPL در سه نسخه است، اما اصلی که از آن پیروی می کند این است که هر نرم افزاری که بخواهد به صورت آزاد منتشر شود، ایجاد کننده برنامه می تواند مسئول آن باشد.

کم کم با استفاده از استانداردهای باز، کیفیت نرم افزارها بیشتر شد و درِ جدیدی به دنیای اپن سورس باز شد.

فردی به نام استالمن در تلاش برای ساخت مجموعه نرم افزاری بود که یک ویرایشگر متن با نام emacs و bash بود. Bash یک رابط خط فرمان بر مبنای Bourne Shell بود که همراه با نسخه BSD از سیستم عامل یونیکس ارائه شده بود. بنیاد FSF بر پایه مجموعه نرم افزارهای یونیکس پایه گذاری شده بود که آن را توسعه و بهبود داد.

در سال 1991 آنچه که FSF برای ارائه یک سیستم عامل کامل کم داشت، یک کرنل بود.

لینوس موفق شد تا FSF را قانع کند که کرنل ساخته او قادر است تا نرم افزارهای GNU را اجرا کند. لینوس نرم افزارهای GNU یونیکس را با کامپایلر کد GCC و یک هسته یا کرنل کارامد ترکیب کرد و آن چه به تازگی به وجود آمده بود را لینوکس نامید.

دو دهه از تولد لینوکس گذشته است و لینوس همچنان فعالیتش را ادامه می دهد، اما لینوس تنها نیست و میلیون ها نفر در این پروژه فعالیت می کنند. لینوکس امروزه در همه جا نفوذ کرده است و در بیشتر جاها رد پایش را شاهد هستیم.

کرنل یا هسته لینوکس

با کرنل یا هسته لینوکس آشنا شوید

هر سیستم عاملی هسته یا کرنل و یک رابط واسط نرم افزار و سخت افزار سیستم است. انجام تمام کارهای اساسی و پایه بر دوش هسته یا کرنل است.

سیستم عامل لینوکس نیز پایه ترین سطح در اجزای نرم افزاری در یک سیستم است که در صورت آسیب دیدن، نرم افزارهای دیگر هم قادر به استفاده نخواهند بود. در اینجا وظیفه هسته آن است که منابع سیستم را به برنامه های دیگری که در سیستم وجود دارد، متصل کند. در ادامه وظایف هسته سیستم عامل لینوکس را به صورت دقیق تر بیان می کنیم.

وظایف هسته سیستم عامل لینوکس

  • ذخیره کردن داده ها

یکی از وظایف سیستم عامل لینوکس این است که داده ها را در حافظه با دسترسی تصادفی، حافظه دائمی یا در سیستم مجازی ذخیره سازی می کند.

  • دسترسی به شبکه کامپیوتری
  • زمانبندی
  • استفاده کردن از دستگاه ها و ابزارهای ورودی به سیستم مانند موس، صفحه کلید، وب کم و فلش usb
  • تامین امنیت: از وظایف دیگر هسته سیستم عامل لینوکس این است که امنیت منابع و کاربران و گروه های مختلف کاربری را تامین کند.

لینوکس چه کاربردی دارد؟

با در نظر گرفتن متن باز بودن لینوکس و میزان انعطاف پذیری که دارد، کاربردهای زیادی از لینوکس انتظار می رود. به عنوان مثال لینوکس در حوزه امنیت حرف زیادی برای گفتن دارد و در شبکه از این سیستم عامل زیاد استفاده می شود که حتی نزدیک به ۷۰ درصد فایروال ها از نوع لینوکس هستند.

مورد دیگری که وجود دارد، این است که به علت رایگان بودن لینوکس، کاربران زیادی علاقه دارند که از لینوکس استفاده کنند و این موضوع باعث بالارفتن تعداد کاربران لینوکس شده است.

جالب است بدانید که در بسیاری از گوشی های هوشمند، وسایل الکترونیکی از جمله تلوزیون، از سیستم عامل لینوکس استفاده شده است که دلیل اصلی آن توجه به نیازهای کاربران است.

با توجه به عمومی بودن لینوکس، برنامه نویسان زیادی آن را توسعه داده اند و نیاز افراد زیادی به این وسیله تامین شده است.

اساس بسیاری از نرم افزاری های معروف مانند MYSQL، وب سرور آپاچی، PHP و پایتون نیز لینوکس است که هر کدام از این برنامه ها نیز میلیون ها کاربر و استفاده کننده دارند که نشان می دهد لینوکس تا چه اندازه پرکاربرد است و حضور پررنگی در جهان دارد.

گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که لینوکس در شبکه و اینترنت نیز کاربرد زیادی دارد و از بین ۱۰ شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی، ۵ شرکت از لینوکس استفاده می کنند.

لینوکس عمومی است به چه معناست؟

احتمالا این را بسیار شنیده اید که لینوکس یک سیستم عاملی عمومی و متن باز است. این جمله به این معنا است که برنامه نویسان می توانند آن را توسعه دهند و نیاز های خودشان را به راحتی رفع کنند.

عمومی بودن لینوکس سبب شده است که نرم افزارهای زیادی از زیر ساخت لینوکس استفاده کنند و هر یک از این نرم افزار ها توانسته اند میلیون ها کاربر را به خود جذب کنند و بسیار مورد توجه قرار بگیرند.

توسعه دادن سیستم عامل لینوکسی به کمک برنامه نویسی لینوکسی انجام می شود و با زبان هایی مانند پایتون یا php می توان کار برنامه نویسی را در لینوکس انجام داد.

جهت مطالعه کامل و جامع تر این مقاله سیستم عامل لینوکس چیست به این لینک مراجعه کنید:

https://asamserver.com/blog/what-is-the-linux-operating-system/

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
ایبوک رالی
تاریخ ثبت : 21 خرداد 1401

بهترین مرکز خرید کتاب‌های دیجیتال کدام است؟


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

رنو در بازار ایران


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

سریع ترین هاچ بک ها


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

شرکت های فولکس واگن


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

شورولت کامارو


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

قدرتمندترین خودروهای جهان


avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 27 خرداد 1401

مزایا و معایب فیات ۵۰۰