پرسشنامه آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

  تا کنون برای شما هم پیش آمده که در صفحات وب یا اینستاگرام با واژه پرسشنامه آنلاین یا نظرسنجی اینترنتی

توسط NASERINEWS در 27 مرداد 1400

 

تا کنون برای شما هم پیش آمده که در صفحات وب یا اینستاگرام با واژه پرسشنامه آنلاین یا نظرسنجی اینترنتی روبرو شده باشید وگاها برای به  اتمام رساندن فرایند مورد نظر خود، ملزم به پر کردن پرسشنامه اینترنتی باشید، ولی چون  این واژه برای شما تا حدودی غریب و ناآشنا بوده مجبور به ترک صفحه مورد نظر خود شده اید.

اصلا نگران نباشید! تنها شما با این مشکل روبرو نیستید، من هم مانند شما در ابتدا قربانی نبود آگاهی خود درباره  واژه پرسش‌نامه آنلاین بوده ام.

 اما  امروز میخواهیم در این مقاله به  بررسی و توصیف پرسشنامه آنلاین یا نظرسنجی اینترنتی  بپردازیم.

بدون شک همه ما در طول مدرسه یا دانشگاه حداقل یک بار مسئولیت پروژه های میدانی را برعهده داشته ایم و برای ما گاها پیش آمده است، که خواسته یا ناخواسته برای تکمیل پروژه و پرسشنامه های خود به مراکز بهداشت، ادارات ،دانشگاه ها یا  حتی محل های تفکیک زباله سرزده ایم .تا جای که گهگاهی برای تکمیل و به نتیجه رساندن پروژه های خود با پستی و بلندی هایی گریبان گیر بوده ایم.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، صفحات کاغذی جای خود را به صفحات هزار توی گوگل داده  و پرسشنامه های آنلاین جایگزین پرسشنامه های کاغذی شده است . تا جایی که دیگر خبری از آن همه استیصال و درماندگی در هنگام تکمیل پرسشنامه نیست. اما اکنون این سوال برای ما پیش می آید که پرسشنامه آنلاین چیست؟

پرسشنامه آنلاین یا نظرسنجی اینترنتی همان ابزار تحقیق میدانی به شمار می رود ، با این تفاوت که مسئول پروژه از طریق صفحات وب و به صورت غیر حضوری با ارسال لینک نظرسنجی به جامعه آماری به تکمیل و گردآوری داده های مورد نیاز می پردازد.

نظرسنجی آنلاین نسبت به پرسشنامه های کاغذی از مزیت های بالایی برخوردار است که در ادامه به بررسی و توضیح آن می پردازیم.

۱) نبودن محدودیت مکانی و زمانی در تکمیل پرسشنامه

 با پیشرفت علم و فناوری و در دسترس بودن اینترنت برای اکثریت جامعه آماری، این امکان برای افراد فراهم شده است که در هر مکان، چه اداری چه تفریحی و در هر زمان، چه روز و شب با اتصال به صفحه وب با خودکار موسی یا لمسی  به تکمیل پرسشنامه آنلاین بپردازد.

۲) برگزاری آزمون های آنلاین در محدودیت های کرونایی

با فراگیر شدن بیماری ویروسی در جامعه و شکل گیری محدودیت ها و به دنبال آن تعطیلی  مراکزعلمی دانشگاهی ،سیستم های اموزشی آزمون های خود را به صورت پرسشنامه اینترنتی طراحی و در اختیار دانش پذیران قرار داده‌اند تا آنها بتوانند در محیطی سالم و به دور از آلودگی ویروسی به تحصیل علم بپردازد.

 

۳) کاهش هزینه های مربوط به کاغذ در بخش تولیدی

 با فراهم آمدن  بستر موجود در بخش نظر سنجی آنلاین، هزینه های مربوط به تولید کاغذ و شاخه های مربوط به آن در حد قابل توجهی کم می شود و این امر در جهت کاهش و قطع بی رویه درختان تا حدودی می تواند موثر واقع شود.

 

۴) افزایش ضریب دقت با بالارفتن جامعه آماری در پرسشنامه آنلاین

هرچه بر تعداد جامعه آماری افزوده شود و دامنه جغرافیایی افزایش پیدا کند ، آمار حاصل به آمار دقیق و واقعی نزدیکتر شده و از خطای  آن کاسته می شود.

 

۵) صرفه جویی در وقت و زمان و کاهش خطای انسانی

پرسشنامه های آنلاین به صورت کامپیوتری تحلیل و بررسی می گردد. از این رو در کاهش خطای انسانی ، دقت پروژه و صرفه جویی در وقت و زمان بسیار موثر می باشد.

 

۶) رعایت امانت و اطمینان درپرسش نامه آنلاين

در پرسشنامه آنلاین تمام اطلاعات فرد پاسخ دهنده به صورت نامعلوم و مطمئن حفاظت می گردد. بنابراین فرد پرسش شونده نگرانی در زمینه افشا شدن پاسخ های خود نخواهد داشت.

 

اما در کنار مزیت های مهم نظرسنجی آنلاین معایبی نه چندان چشمگیر نیز وجود دارد که از آن می توان به امکان قطعی اینترنت یا کندی سرعت و امکان وجود تخلف درپرسشنامه های آنلاین اشاره نمود.

با وجود مشکلات مطرح شده ، با مدیریت صحیح واگاهانه در زمینه نحوه برگزاری آزمون های آنلاین  و سطح بندی سوالات از ساده به دشوار تا حدود زیادی می توان مشکلات را برطرف نمود .

 امروزه به دلیل فراگیری و همگانی شدن اینترنت وضرورت پرسشنامه آنلاین ، سیستم وضع کننده‌ نظر سنجی اینترنتی  پیشرفته شده است از این رو با وضع قوانین و پروتکل های مربوط به پرسشنامه های آنلاین، تا حد امکان از بروز تخلف جلوگیری به عمل می آورد . همچنین با افزایش سرعت باند های اینترنتی و وجود سرور های قوی قطعی و کندی اینترنت به حداقل خود خواهد رسید.

 

منبع

آخرین مطالب