نقشه راه تبدیل شدن به توسعه دهنده Front-End در ایران!

  تا به هم اکنون درنقشه‌ راه‌های گوناگونی را به جهت تبدیل شدن به توسعه دهنده در بخش‌های م

توسط NASERINEWS در 12 شهریور 1401

 

تا به هم اکنون درنقشه‌ راه‌های گوناگونی را به جهت تبدیل شدن به توسعه دهنده در بخش‌های متفاوت منتشر کرده‌ایم. عمده این نقشه راه‌ها یا این که در راستا گسترش دهنده Front-End بوده و یا این که در راستا توسعه دهنده Back-End. همین نوشته یک نقشه روش دیگر به جهت تبدیل شدن به یک گسترش دهنده Front-End است. اما تفاوت همین مقاله اهمیت دیگر مقالات همین هست که تا به حالا ما چنین موضوعی را به رخ منحصربه‌فرد به جهت وضعیت کشور‌ایران در نظر نگرفته‌ایم. به همین ادله همین توشه قصد داریم پاره ای متفاوت‌تر فعالیت کنیم.

در همین مقاله از وبسایت راکت قصد داریم شما را به رخ سطح به مرحله به سوی تبدیل شدن به یک طراح وب سایت و توسعه دهنده فرانت-اند سوق داده و در غایت اصلی به کارگیری از منابع داخلی وبسایت و ولی منابع خارجی شما را به یک توسعه و گسترش دهنده فرانت-اند تبدیل کنیم.

بگذارید یک چیز را از همین ابتدا به شما متذکر شوم. یک عدد از مهارت‌های برنامه نویسی/کدنویسی که همواره می‌تواند به جهت شما حاوی فرصت‌های شغلی دوچندان زیاد باشد، بسط دهنده فرانت-اند است. ولی چرا؟ زمانی که شما در زمینه توسعه Back-End کار می‌کنید همواره تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه نویسی دوچندان متعددی وجود داشته و به همین استدلال در صورتی که شما کارشناس یک لهجه مختص باشید، فرصت‌های شغلی به جهت شما محدود می‌شود.

اما توسعه دهندگان Front-End تقریبا ۵۰ درصد ابزارهای‌شان کلیدی همدیگر مشترک بوده و فقط در هنگامی که اهمیت کتابخانه‌های جاوا اسکریپت روبرو می‌شویم تفاوت‌هایی تولید می‌شود. به این دلیل گسترش دهندگان Front-End می‌توانند کار گزینه نظر خویش را مضاعف سریع‌تر از دیگر گسترش دهندگان پیدا بکنند. در ارتباط با کتابخانه جاوا اسکریپتی نیز نگران نباشید. در انتهای این نوشته متوجه خواهید شد که به جهت بازار فعالیت جمهوری اسلامی ایران چه تکنولوژی‌هایی شما را به یک شغل مهم حقوق مطلوب نزدیک می‌کند.

اما قبل از هر چیزی بیایید به صورت مختصر به وظایف و کارهایی که یک بسط دهنده فرانت-اند انجام می‌دهد نگاهی بیاندازیم و بعد از آن سراغ دیگر بخش‌های با نوشته خوا‌هیم رفت.

طراح سایت یا گسترش دهنده Front-End کیست؟

در سرزمین ما توسعه دهندگان Front-End را در عمده وقت ها به عبارتی طراح سایت می‌نامند. هر یکسری براساس ترجمه عبارت Web Designer این عنوان چندان درست نمیباشد اما خب به بدون چاره می بایست اصلی این غلط زندگی کنیم.

هدف یک بسط دهنده Front-End این هست که رابط کاربری طراحی شده در یک قابل انعطاف افزار گرافیکی مانند ایلستریتور یا Adobe XD را برای یک مرورگر به واقعیت تبدیل بکند. البته این تنها چکیده از روایت است. از هنگامی که گسترش اپلیکیشن‌های تعاملی‌تر بازار را دست خویش گرفته‌اند وظایف یک گسترش دهنده Front-End بیشتر شده است. همین مورد قضیه منجر می‌شود که یک طراح تارنما مهم یک توسعه و گسترش دهنده Front-End متفاوت باشد.

در واقع مسئولیت‌های یک توسعه و گسترش دهنده Front-End بسیار بیشتر از چینش المان‌ها و کدنویسی HTML/CSS است. اساسی ظهور تکنولوژی‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت، کارهای یک توسعه دهنده Front-End پیچیده‌تر شده و در غایت نیاز دارااست تا موضوعات بیشتری را یاد بگیرد و از آن‌ها عمل بکشد.

چگونه به یک بسط دهنده فرانت-اند تبدیل شویم؟

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت-اند نسبتا مسیر طولانی را می بایست طی کنید. در همین مسیر همواره سه چیز ثابت و اصولی وجود دارد. این سه آیتم عبارت است از HTML، CSS و Javascript. در واقع همین سه آیتم تکنولوژی‌هایی میباشند که دنیای وب براساس همین موردها زنده بوده در عاقبت بدون به کار گیری نمودن از همین مورد ها نخواهید توانست یک سایت با عملکرد بالا را ایجاد کنید. بیایید به رخ خلاصه به هر کدام این موردها یک نگاهی بیاندازیم:

HTML – مبنا و مبنا هر وبسایتی را تشکیل می‌دهد. در واقع فونداسیون یک وب سایت توسط HTML پیاده‌سازی شده و همین اولی گام برای ساخت هر رخ از وبسایتی است.

CSS – کلیه چیز در رابطه مهم این تکنولوژی مربوط به استایل دهی، زیباسازی و تر و تمیز نمودن المان‌ها است. خیال نمایید یک نوشته در HTML نوشته و حال می‌خواهید فونت و ترازو آن را تغییر و تحول دیتا و همچنین آن را از نصیب چپ سایت به نصیب راست بیاورید. برای انجام چنین کاری از CSS استفاده خواهید کرد.

Javascript – هیچ کدام از مورد ها بالا یک گویش برنامه نویسی نیستند. ولی این قضیه در رابطه اهمیت جاوا اسکریپت متفاوت است. در واقع درصورتیکه بخواهیم درست‌تر حرف بکنیم باید بگوییم که دنیای وب یک لهجه برنامه نویسی اثبات همواره داشته و آن جاوا اسکریپت نام دارد. جاوا اسکریپت به شما اجازه می‌دهد تا وبسایت‌ها را از حالت ایستا و ثابت به یک حالت تعاملی‌تر و زنده‌تر تبدیل کنید.

Best Frontend Development Tools, Frameworks, and Libraries in 2022

سراغ کتابخانه‌ها برویم

پس از یادگیری اصلی‌ترین تکنولوژی‌هایی که دنیای وب را تولید می‌کنند نیاز است که سراغ کتابخانه‌ها و چهارچوب‌هایی برویم که براساس تکنولوژی‌های CSS/JS ایجاد شده‌اند. هدف استعمال از همین کتابخانه‌ها بخش اعظم این است که کارها را سریع‌تر و حیاتی دقت بالاتر انجام دهیم. در واقع کتابخانه‌های CSS/JS چیزی نمی باشند جز مجموعه‌ای قطعه کد که بوسیله گسترش دهندگان دیگر متن شده و حالا شما می‌توانید از آن‌ها در فرآیند گسترش وبسایت استفاده بکنید.

در ایران، بخش اعظم مواقع از دو کتابخانه CSS استفاده می‌شود. Tailwind CSS و Bootstrap. ولی این نکته را بگویم که CSS ده‌ها کتابخانه دیگر را هم شامل می‌شود. البته چنانچه شما قصد دارید به سرعت یک مجال شغلی را شکار نمایید روی یک عدد از همین دو مورد سرمایه گزاری کنید. Tailwind CSS توانسته در دربین این دو بیشترین کارایی را از خویش نشان بدهد.

داستان جاوا اسکریپت و کتابخانه‌های آن یه خرده با CSS متفاوت است. جاوا اسکریپت حاوی کتابخانه‌های مضاعف متعددی بوده که هر کدام اهداف و کارایی خاص خود را دارند. در میان کل کتابخانه‌های Javascript سه گزینه از همگی مورد ها پیشرفت بیشتری داشته و کاربران بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. VueJS، ReactJS و AngularJS نام همین سه کتابخانه هستند. در مملکت ایران VueJS و ReactJS بیشترین کاربرد را داشته و افراد و شرکت‌های زیادی را به خویش اختصاص داده‌اند. هر دو همین کتابخانه‌ها فرصت‌های شغلی خوب را دارا‌هستند اما اگر دنبال درآمد بالا می باشید خوب تر است سراغ ReactJS بروید.

پیش پردازنده CSS را فراموش نکنید!

همانطور که گفته شد CSS یک لهجه برنامه نویسی نمیباشد و به این برهان ممکن می باشد در بعضا از مواقع عمل کردن صرفا با CSS کمی دردسر آفرین و شلوغ کاری باشد. به همین دلیل پیش پردازنده‌ها تولید شدند. هدف پیش پردازنده‌ها این هست که بتوانند به گسترش دهندگان اذن بدهد تا کدهای CSS را افزایش دیتا و از بعضی از حالت‌های برنامه نویسی مثل متغیرها و شرط‌ها استفاده بکنند.

در ایران محبوب‌ترین پیش پردازنده CSS، SASS نام دارد. ولی یک سری پیش پردازنده دیگر نیز مانند SCSS و LESS وجود دارااست ولی در حالا حاضر بیشتر فرصت‌های شغلی، بضاعت و توان در تالیف کدهای SASS را به عنوان یک ضرورت در لحاظ گرفته‌اند.

ابزارهای جانبی و عمومی!

منظور از همین ابزارها، دسته‌ای از قابل انعطاف افزارها میباشند که جنبه عمومی داشته و انتظار می‌رود که هر گسترش دهنده‌ای فعالیت اساسی آن‌ها را بلد باشد. در ارتباط اساسی همین مسئله ما می‌توانیم به تعدادی ابزار کلیدی در همین لیست اشاره کنیم:

Git-Github: گیت و گیت‌هاب دو ابزار اهمیت در جامعه توسعه و گسترش دهندگان جمهوری اسلامی ایران و دنیا است. اهمیت به کارگیری از گیت شما می‌توانید به سادگی اپلیکیشن‌تان را نسخه‌بندی کرده و آن‌ها را در اختیار گرفتن کنید. گیت‌هاب هم به تیتر یک گیت آنلاین شناخته می‌شود البته کارهای بیشتری نیز می‌توان اصلی آن انجام داد.

خط امر یا Terminal: فعالیت اساسی خط دستور و شناخت مهم امرها کامند-لاین یا این که ترمینال همواره یکی از نقاط قوت شما به حساب می‌آید. در صورتی که بتوانید به خوبی اهمیت گوشه و کنار متنی ارتباط برقرار نمایید می‌توانید اکثری از کارهای‌تان را مهم سرعت بیشتری انجام دهید.

ویرایشگر: شناخت اهمیت

آخرین مطالب