ظرفیت تولید میلگرد کشور

میلگرد یکی از پرکاربردترین و با ارزش ترین مقاطع فولادی شناخته شده می‌باشد. خوشبختانه تولید و ساخت میلگرد

توسط NASERINEWS در 2 آذر 1401

میلگرد یکی از پرکاربردترین و با ارزش ترین مقاطع فولادی شناخته شده می‌باشد. خوشبختانه تولید و ساخت میلگرد (آجدار و ساده) در سرزمین ما در سالهای اخیر توانسته رشد چشمگیری داشته باشد. بخش زیادی از سازندگان میلگرد در کشور‌ایران علاوه بر این که نیاز بازار را تامین می کنند، توانسته‌ اند در حوزه صادرات میلگرد هم به پیروزی های چشمگیری دست یابند.

 در مرزوبوم ما ظرفیت تولید میلگرد بالا است. به همین علت انواع میلگردهای آجدار و بدون آج  را می توانید از کارخانه ها و مجتمع های تولیدی متفاوت خریداری کرد.

اگر برنامه‌ ریزی های صحیح بوسیله دولت ارائه شود، می توان علاوه بر تامین صد درصدی نیازهای داخلی، در راستا صادرات هم با افزایش روز افزون مواجه شد.

در کشورهای توسعه یافته میزان مصرف آهن آلات نسبت به کشورهایی که در درحال توسعه هستند بسیار متفاوت است. از آنجا که میلگرد در ساختمان سازی از اهمیت بالایی برخوردار است، می بایست گنجایش ساخت میلگرد را در کشور ارتقا دهیم.

 

 آمار مربوط به ساخت میلگرد در کشور‌ایران

گنجایش ساخت میلگرد در کشور ایران را که تحلیل می نماییم به نکته های جالبی برخورد می کنیم. بررسی آمار مربوط به تولید میلگرد در ایران نشان می دهد که طی یکی دو سال قبل به واسطه محدودیت ها و تحریم هایی که وجود داشته ، نمودار رشد اندکی روند نزولی داشته است.

 همانگونه که می دانید در سال 1401 تحریم هایی برای کارخانه های تولید کننده میلگرد اعمال شد. با توجه به برنامه های دولت برای پرهیز از مصرف برق، این محدودیت ها موجب کمتر شدن و کاهش ساخت میلگرد در کشور موجب شد.

این  فرآیند با رسیدن به اواخر تابستان مجددا در مدار صعودی قرار گرفت.

با این وجود همچنان آمار مربوط به تولید میلگرد در ایران را که تحلیل می نماییم کمبودهایی را می توان احساس کرد. دیدنی است بدانید که با مقایسه آمار تولید میلگرد در کشور بین سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ، متاسفانه کاهش ۱۴ درصدی تولید را مشاهده می کنیم. به این علت باید راهکارهایی ارائه شود که در تولید میلگرد به صورت تمام به خودکفایی برسیم.

در این میان از اوایل تابستان سال ۱۴۰۱ نیز طبق گزارش‌هایی که به صورت رسمی منتشر کرده اند، در صنعت های گوناگون مثل تولید فولاد و مقاطع فولادی مجددا قطعی برق به تولید آن ها ضربات زیادی وارد کرده است.

برای دست یابی به هدف های سند چشم انداز تولید فولاد در ایران ، کار سختی پیش رو داریم. براساس ظرفیت تولید بالای کارخانجات تولید میلگرد در کشور، به دور از ذهن نمی باشد که ما بتوانیم به تولید سالانه ۳۰ میلیون تن میلگرد در کشور دست پیدا کنیم. وقتی در مدت زمان های کوتاه آمار مربوط به تولید میلگرد در کشور را با سال قبل مقایسه می کنیم مجددا با کاهش در میزان تولید مواجه می شویم. براساس موارد ذکر شده و به واسطه اهمیت بالایی که میلگرد در مقاوم سازی بنا ها و استحکام ساختمان ها دارد، باید دولت برنامه های منظم تری برای ارتقا و بهبود مدیریت تولید ارائه دهد.

 

 آیا گنجایش ساخت میلگرد کشور به جهت تامین نیاز داخلی به اندازه است؟

با وجود همین که اغلب مردم بر این باورند که ساخت میلگرد در کارخانه های مختلف داخلی توانسته ۱۰۰% نیاز را برطرف نماید، ولی مهم است به این نکته توجه کنید ک همچنان نیاز به ارتقا و افزایش تولید خواهیم داشت. مطابق بررسی‌هایی که صورت گرفته و براساس گزارش‌های دریافتی معلوم شده در کشور ما تنها ۴۰ % از فعالیتهای کارخانجات تولید فولاد مختص به تولید و ساخت میلگرد است و کاملا مشهود است که به منظور تامین نیازهای داخلی می بایست این مقدار رشد  چشمگیری داشته باشد. عموما میلگردهایی که در بازار عرضه می شوند  تولید کارخانه های داخلی هستند.

حال اگر قصد داریم خود را به عنوان یکی از قطب های بزرگ ساخت و صادرات میلگرد معرفی کنیم می بایست تحریم های اعمال شده به کمترین حد برسد. فراموش نکنید عامل ها متعددی می‌توانند در روند ایجاد و فروش میلگرد و سایر مقاطع فولادی و آهنی اثر گذاری گذار باشند. رشد اقتصادی کشور می تواند به همین مراحل کمک فراوان کند. علاوه بر این تحولات جهانی هم موجب می شوند که مقدار درخواست‌ برای خرید میلگرد به میزان قابل توجهی ارتقاء یابد.

 

منبع: همراه فلز

آخرین مطالب