بهینهسازی Featured Snippet
فیچر اسنیپت Featured Snippet چیست؟ معرفی انواع آن
زیرا محتوایی که در فیچر اسنیپت قرار می گیرند، توسط کاربران بیشتری مشاهده می شوند. کسب امتیاز در فیچر اسنیپت گوگل باعث می شود تا نرخ کلیک سایت افزایش یابد و مشتریان وفادار داشته باشید. تولید محتوای کاربردی و قابل فهم که صرفا برای رفع نیاز کاربر نوشته شده باشد، یکی از مهمترین اقداماتی است که می توانید برای کسب فیچر اسنیپت برای سایت خود انجام دهید. کسب امتیاز فیچر اسنیپت باعث می شود محتوای شما در جایگاه صفر گوگل ( Position Zero) قرار بگیرد. به این ترتیب کاربران بیشتری روی محتوای شما کلیک می کنند که این موضوع افزایش نرخ کلیک را به دنبال دارد. همانطور که میدانید هرچقدر سریع تر بتوانید کاربر را به پاسخ سوالش برسانید، رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست می آورید.
هم می تواند مواردی باشد که ترتیب در آن مهم هست و هم می تواند فهرست وارهای بدون ترتیب باشد. گوگل اغلب دقیق ترین و خلاصه ترین پاسخ ها را در قالب featured snippets نمایش می دهد. بنابراین، استفاده از اعداد، مراحل و لیست ها برای سازماندهی محتوا می تواند احتمال نمایش آن به عنوان اسنیپت را بیشتر کند. اولین و مهم ترین قدم، شناسایی عبارت هایی است که وب سایت شما هم اکنون برای آنها رتبه بالایی در نتایج جستجو دارد. این عبارات، ساده ترین فرصت را برای شما فراهم می نمایند تا در بخش answer boxes (که به طور مفصل توضیح داده خواهد شد) قرار گیرید. بنابراین تلاش برای نمایش داده شدن در فیچر اسنیپت گوگل می تواند باعث بهبود رتبه سئو سایت شود.
یکی دیگر از عواملی که باعث نمایش داده شدن یک محتوا در فیچر اسنیپت می شود، رعایت ساختار اصولی محتوا و استفاده از عناوین جذاب در محتوا می باشد. پس از اینکه محتوای خود را با استفاده از این نکات بهبود دادید، باید شروع به برنده شدن چند قطعه ویژه برای وب سایت خود کنید. گوگل به پاسخ های واضح، مختصر و ارائه شده در یک پاراگراف، امتیاز بیشتری می دهد. گرچه الزامی به کوتاه بودن کل مقاله نیست اما ساختاردهی محتوا به گونه ای که پاسخ های مستقیم و فوری را ارائه دهد، بسیار مهم است. این نوع Featured Snippet ها قطعات کوتاهی از ویدئو هستند که مستقیما و خلاصه به پرسش شما پاسخ می دهند.
این رویکرد، امکان درک دقیق تر نیازها، دغدغه ها و زبانی که مردم برای جستجو به کار می برند را فراهم آورده و در نتیجه موجب تولید محتوایی می گردد که مستقیما به پرسش های آنها پاسخ می دهد. این نوع Featured Snippet گوگل، اطلاعات را به صورت جدول و ساختارمند ارائه می دهد و برای مقایسه ها، آمار و ارقام یا هر نوع اطلاعاتی که به بهترین شکل در قالب جدول نمایش داده می شوند، مناسب است. اگرچه فراوانی این نوع قطعات همانند featured snippet پاراگرافی یا لیستی نیست اما در مواردی که ارائه اطلاعات به صورت ساختار یافته و مقایسهای اهمیت دارد، بسیار مفید هستند. بنابراین درک قصد کاربر مهم است و می تواند به شما در بهینه سازی featured snippet ها کمک کند. حدود 20 درصد از featured snippet ها، از نوع فهرست وار هستند که به طور میانگین 6 آیتم و حدود 44 کلمه در آن وجود دارد.
مفهوم بهینه سازی برای دریافت featured snippet مفهومی است که در واقع به معنی این است که چه کارهایی انجام دهیم تا موارد مختلف سایت به عنوان featured snippet در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرد. قطعه های برجسته، که به عنوان «موقعیت صفر» نیز شناخته می شوند، گزیده های کوتاهی از صفحات وب هستند که در بالاترین نقطه صفحه نتایج جستجوی گوگل، درست بالای نتایج ارگانیک، نمایش داده می شوند. این قطعه ها به عنوان پاسخ های فوری به سوالات کاربران عمل می کنند و به طور بالقوه آنها را از نیاز به کلیک بر روی وب سایت شما یا هر نتیجه دیگری در صفحه باز می دارند. فیچر اسنیپت ها بخش هایی از متن هستند که در بالای نتایج جستجوی گوگل به طور متمایز قرار می گیرند. آنها گاهی با عنوان "موقعیت صفر" شناخته می شوند و پاسخ های سریعی به پرسش های کاربران ارائه می دهند. وب سایت هایی که از محتوای کاربردی برخوردار باشند، در فیچر اسنیپت یعنی نتیجه صفر گوگل قرار می گیرند.
برای برنده شدن فیچر اسنیپت باید پاسخ بهتری نسبت به پاسخ موجود به نیاز کاربران بدهید تا گوگل قانع شود که پاسخ شما از پاسخ فعلی فیچر اسنیپت بهتر است و برای شما را جایگزین قبلی کند. برای این کار باید هدف جستجو و نیاز کاربر را به خوبی درک کنید تا بتوانید پاسخ مناسب به آن دهید. فیچر اسنیپت پاسخ خلاصه شده کاربران در قالب های گوناگون متنی، جدولی و … است. اما ریچ اسنیپت به نمایش آیتم هایی مانند نام نویسنده، بردکرامب سایت و … در نتایج جستجو برای جلب نظر کاربران گفته می شود. با توجه به توانایی بالای موتور جستجوی گوگل در تشخیص پرسش های مرتبط، ایجاد صفحات جداگانه برای پاسخ به هر پرسش، ضرورتی ندارد. ایجاد یک مقاله جامع و کامل که به چندین پرسش مرتبط پاسخ دهد، استراتژی بسیار موثری برای کسب رتبه در نتایج جستجو و Featured Snippet گوگل است.
اگرچه Featured Snippet گوگل برای پاسخ سریع به سوالات کاربران طراحی شده اما پرسش ها تنها نوع جستجوهایی نیستند که منجر به نمایش نتایج featured می گردند. با کلیک روی لینک های موجود در زیر Featured Snippet گوگل، کاربر به بخشی از صفحه منتقل می شود که حاوی پاسخ کامل به پرسش مطرح شده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که Featured Snippet ها حدودا نرخ کلیک ۳۵ درصدی را به خود اختصاص می دهند. افزایش چشمگیر این نرخ کلیک به دلیل اضافه شدن ویژگی های جدید در نتایج جستجوی ارگانیک می باشد. اولین نتیجه ای که می توان از بهینه سازی محتوا در featured snippet داشته باشیم این است که موجب افزایش نرخ کلیلک توسط کاربر می شود. به طور تقریبی می توان تخمین زد که این بهینه سازی حدود 114% بر روی افزایش نرخ کلیک تاثیر خواهد داشت.
این عمل، محتوای شما را به بخش های قابل فهم و مجزا تقسیم کرده و در نتیجه باعث افزایش خوانایی متن می گردد. از دیدگاه سئو نیز زیرعنوان ها به موتورهای جستجو کمک می نمایند تا ساختار و موضوع اصلی هر بخش را بهتر درک کنند. این امر، احتمال نمایش محتوای شما به عنوان Featured Snippet گوگل را افزایش می دهد. ابتدا به بررسی لیستی در خصوص بهینه سازی featured snippet می پردازیم. در مرحله اول بایستی توجه داشته باشید که فرمت featured snippet خود را بر روی فرم پرسش و پاسخ قرار دهید. در مرحله بعدی بایستی ساختار عنوان ها و تگ عنوان های خود را سازماندهی کنید.
مثلا گاهی قصد کاربر از جستجو رسیدن به یک پاسخ مشخص است به عنوان مثال پایتخت ایران کجاست؟ خوب یک جواب خاص که در اینجا تهران است پاسخ به سوال کاربر است. این نوع از featured snippet ها، CTR کمتری دارد چرا که افراد اطلاعات زیادی نمی خواهند و فقط به دنبال یک جواب مشخص هستند. Featured snippet ها در جستجوی صوتی، از جمله دستگاه هایی مانند گوگل هوم (Google Home)، گنجانده شده اند. هنگام تولید محتوا، از درج نام برند خاص مگر در مواقع ضروری خودداری نمایید. الگوریتم های گوگل به گونه ای طراحی شده اند تا اسنیپت هایی انتخاب نمایند که اطلاعات عمومی و قابل استفاده برای همه کاربران را ارائه می دهند. یک روش موثر برای شناسایی فرصت های جدید تولید محتوا، جمع آوری بازخورد مستقیم از مخاطبان و تیم های داخلی سازمان است.
در صورتی که پس از اعمال تغییرات جزئی، همچنان نتایج مورد انتظار را مشاهده نکردید، توصیه می شود تغییرات اساسی تری اعمال نمایید. این تغییرات می تواند شامل بازنگری ساختاری محتوا، افزودن اطلاعات جدید و مرتبط یا حذف بخش هایی از محتوا که کمترین ارزش را دارند، باشد. پس از بهینه سازی محتوا برای کسب featured snippet در نتایج جستجو، پیشنهاد می گردد جهت ارزیابی عملکرد، رتبه کلمات کلیدی ارگانیک را به طور منظم رصد نمایید. امروزه کاربران ترجیح می دهند با یک سرچ ساده و بدون نیاز به خواندن تمام مطالب یک سایت و یا مطالعه چندین سایت، پاسخ سوالات خود را سریع تر پیدا کنند. همین موضوع باعث شد تا گوگل برای بهبود تجربه کاربری باکس های اطلاعاتی را به ابتدای نتایج جستجو اضافه کند که به آن فیچر اسنیپت گفته می شود.
که بهینه سازی صفحه شما را برای آن نوع خاص از Featured Snippet بسیار ساده می کند. تمامی روش های ذکر شده، اگرچه در شناسایی فرصت ها بسیار موثر هستند اما عمدتا روی موضوعاتی تمرکز دارند که قبلا توسط شما یا رقیب ها شناسایی و بهینه سازی شده اند. این رویکرد، اگرچه در کوتاه مدت می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد اما برای دستیابی به رشد پایدار و بلندمدت، ضروری است که به دنبال افق های جدید باشید. در مواقعی که نیاز ابزاری به ماشین حساب دارید و یا سایر ابزارها داشته باشید بر روی جستجوگر گوگل نمایش داده خواهد شد. همچنین مواردی مانند نشان دادن زمان، آب و هوا، امتیازات تیم های مختلف فوتبال و سایر به صورت ابزاری بر روی featured snippet نمایش داده خواهد شد.
هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی برای دستیابی به featured snippets، روی سوالات تمرکز نمایید. این پرسش ها که با کلماتی مانند "چه"، "چرا" و "چگونه" آغاز می شوند، به آسانی قابل شناسایی هستند. Featured snippet پاراگرافی، پاسخ های مختصر و دقیق برای پرسش های جستجو را به صورت متنی ارائه می دهد. بر اساس پژوهشی که در گذشته توسط موسسه STAT انجام شده است، این اسنیپت ها متداول ترین نوع Featured Snippet گوگل هستند و معمولا ابتدای نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شوند. اگر هدف شما نمایش داده شدن محتوا های سایت در فیچر اسنیپت گوگل است، سعی کنید در کوتاه ترین جمله نیاز کاربر را برطرف کنید. هرچقدر محتوا ساده و کاربردی تر نوشته شده باشد؛ امکان نمایش داده شدن در فیچر اسنیپت گوگل افزایش می یابد.
بنابراین قرار گرفتن در فیچر اسنیپت نشان دهنده کیفیت تولید محتوا می باشد. اول، قطعات برجسته فرصتی برای دریافت کلیکهای بیشتر از نتایج جستجوی ارگانیک است، بدون رتبهبندی بالاتر گوگل. در واقع، بسیاری از کارشناسان سئو کادر Featured Snippet را با عنوان "موقعیت شماره صفر" می نامند، زیرا بالای نقطه ۱ سنتی ظاهر می شود. به عنوان مثال می توانید از عبارت کلیدی "چگونه می توان یک حساب بانکی ایجاد نمود" استفاده نمایید. لازم به ذکر است که علاوه بر پرسش ها باید روی محتوای اطلاعاتی نیز تمرکز شود.
بسیاری از کاربران هنگامی که پاسخ سوال خود را از طریق فیچر اسنیپت بدست می آورند، برای دریافت اطلاعات بیشتر حاضر به کلیک روی آن محتوا می شوند. نمایش محتواهای سایت شما در فیچر اسنیپت باعث پاسخ به سوال کاربر می شود، بنابراین نام و برند سایت شما در ذهن کاربر ماندگار می شود و احتمال خرید از سایت شما افزایش می یابد. از جمله مواردی است که نمایش بخشی از صفحات شما به عنوان featured snippet می تواند به همراه داشته باشد. اما مواردی همچون CTR بالاتر، افزایش آگاهی از برند و … از جمله مواردی است که نمایش بخشی از صفحات شما به عنوان featured snippet می تواند به همراه داشته باشد. چنانچه تلاش اولیه شما برای کسب featured snippet در نتایج جستجو موفقیت آمیز نبود، نباید دلسرد شوید.
با افزایش استفاده از دستیارهای صوتی مانند Google Assistant، محتوای شما باید ساده و محاورهای باشد تا شانس بیشتری برای قرار گرفتن در بخش برجسته داشته باشد. کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت دانش بنیان ارتباطات نت میهن محفوظ می باشد. با توجه به تاثیر Featured Snippet گوگل بر جستجوی صوتی، لحنی بی طرف و با اقتدار، بدون استفاده از ضمیر اول شخص در نگارش، بسیار موثر است. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما جذاب، قابلخواندن و بهراحتی قابلفهم باشد. استفاده از تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیکها میتواند جذابیت محتوا را افزایش دهد.
برای مثال، به جای آنکه بگویید "سرخ کن فیلیپس را استفاده نمایید"، بهتر است به صورت کلی بیان نمایید "از یک سرخ کن استفاده کنید". با این کار، محتوای شما جنبه عمومی تری پیدا کرده و برای طیف وسیعی از برندها قابل اعمال خواهد بود. این رویکرد، شانس انتخاب محتوای شما به عنوان featured snippets را افزایش می دهد زیرا محتوایی که برای برند خاصی نیست، با مخاطبان بیشتری مرتبط خواهد بود. Featured snippet که در واقع همان جعبه پرسش و پاسخ نامیده می شود، بخشی از متن محتوایی است که کاربر به هنگام جستجو در مرورگر گوگل با آن رو به رو می شود بدون اینکه وارد محتوای کلی سایت مربوطه شود. به هنگام جستجو متوجه خواهید شد که در اولین بخش قرار گرفته است و بهتر است در بخش زیرین گوگل ادز قرار بگیرد.
از آنجا که فیچر اسنیپت پاسخ خلاصه شده به سوال کاربران است، پس در ابتدای نتایج نمایش داده می شود. بنابراین اگر هدفتان کسب رتبه در اولین نتایج جستجو است باید به گونه ای تولید محتوا کنید که خلاصه و مفید پاسخ کاربر را داده باشید تا در فیچر اسنیپت نتایج قرار بگیرید. در دنیای دائما در حال تغییر سئو (بهینه سازی موتور جستجو)، تضمین رتبه برتر برای وب سایت شما برای جذب ترافیک ارگانیک از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، یک رویکرد استراتژیک سئو فراتر از تلاش سنتی برای کسب رتبه اول است. در این مقاله بیشتر میخواهیم در خصوص اصطلاح (Featured Snippets) در سئو و دیجیتال مارکتینگ برایتان بگوییم.
به عنوان مثال به صورت پرسش و پاسخ، مراحل گام به گام موضوعی و فرآیند خواهد بود. این نوع از Featured snippet به صورت تقریبی حدود 37% در مرورگر گوگل مورد بازدید کاربران خواهد بود. به طور کلی چهار نوع رایج Featured Snippet وجود دارد که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود. اگر وبسایت شما در حال حاضر رتبه بالایی دارد اما در بخش برجسته قرار نگرفته است، محتوای خود را با اطلاعات بهروز و ساختار بهتر بازنویسی کنید. بخشهای برجسته گوگل در قالبهای مختلفی ارائه میشوند که هرکدام مناسب نوع خاصی از محتوا هستند.
قابل ذکر است که Google Search Console، موقعیت featured snippets را به عنوان رتبه اول در نظر می گیرد (این بخش پیش تر توسط متخصصان سئو رتبه صفر شناخته می شد). بنابراین، کسب رتبه اول به معنای موفقیت جهت نمایش در Featured Snippet گوگل است و نیازمند انجام اقدامات اضافی نمی باشد. به قسمت مهمی از محتوا که به کوتاه ترین شکل سوال کاربران را پاسخ می دهد، فیچر اسنیپت می گوییم. یکی دیگر از عواملی که به نمایش داده شدن محتوای سایت در فیچر اسنیپت کمک می کند، استفاده از داده های ساختار یافته است. منظور از داده های ساختار یافته داده هایی است که در قالب جدول، به صورت بالت و عدد گذاری و … در محتوا قرار می گیرند. به این ترتیب شانس بیشتری برای نمایش داده شدن در فیچر اسنیپت خواهید داشت.
در مجموع، این رویکرد یک راهکار موثر جهت ایجاد محتوایی جذاب و بهینه برای کاربران و موتورهای جستجو می باشد. در مقاله پیشرو تمام سعی ما در سئورب به عنوان متخصصین سئو آشناسازی شما با بهینه سازی محتوا برای Featured Snippet بوده است. در این حالت به صورت بخشی از پاراگراف در مرورگر نمایش داده خواهد شد. یکی از رایج ترین نوع محتوایی featured snippet حالت پاراگرافی است که بیش از 50% مورد بازدید کاربران قرار گرفته است. بخش سوالات متداول (FAQ) را به محتوای خود اضافه کنید و در آن به رایجترین سوالات کاربران پاسخ دهید.
به جای بیان نظر شخصی مبنی بر اینکه "من فکر می کنم ایر فرایر جایگزین سالم تری است"، می توان از عبارت "ایر فرایر به عنوان یک جایگزین سالم تر برای سرخ کردن با روغن شناخته می شود" استفاده کرد. این شیوه نگارش، محتوای شما را به عنوان منبعی معتبر و بی طرف معرفی می نماید که با اولویت گوگل جهت نمایش محتواهای قابل اعتماد در featured snippets، همسو است. در آخرین مرحله نگران افزایش تعداد backlink برای featured snippet و بهینه سازی نباشید. زیرا حدود 18% از این بخش در سئو و رنکینگ سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. در برخی موارد این بخش به صورت لیستی که دارای دایره ای مشکی رنگ یا اعداد می باشد، خواهد بود.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری