نوسان قیمت ماشین های ایران خودرو در 99

سال 99 بازار خودرو در حالی قیمت های نجومی را تجربه کرد که از رکود سنگینی برخوردار بود. پیش از این به خودرو ساز

توسط NASERINEWS در 21 آبان 1399

سال 99 بازار خودرو در حالی قیمت های نجومی را تجربه کرد که از رکود سنگینی برخوردار بود. پیش از این به خودرو سازها اجازه ی افزایش ده درصدی قیمت خودروها را داده بودند. اما کمی بعد مجوز افزایش 25 درصدی تصویب شد. با این وجود باید منتظر رشد صد درصدی خودروها تا پایان سال باشیم. در حقیقت افزایش قیمت ارز و دیگر کالاها، تعیین کننده ی اصلی قیمت خودروها در بازار بود. قیمت ماشین های ایران خودرو نیز از قافله عقب نماندند و رشد عجیبی را تجربه کردند. ما در این مقاله سعی داریم خودروهایی که در تابستان 99 رکوردار افزایش قیمت بوده اند را بررسی کنیم.

سوزوکی گرند ویتارا، با دویست و سی و پنج میلیون تومان افزایش صدرنشین جدول رکوردداران

 سوزوکی ویتارا این کراس اوور شهری در سال 1385 به بازار عرضه شد. پیشرانه ی پرحجم، قدرت بالا و ویژگی های فنی مناسب  این خودرو باعث جذب مشتریان بود. اما  در واقع  پیشرانه ی 2.4 لیتری سوزوکی گرند ویتارا  هم نتوانست انتظارات طرفداران خودروهای اسپرت را براورده کند. و از نظر آنان هرچند سوزوکی گرند ویتارا در سال 1385 به عنوان یک شاسی بلند شهری به بازار آمد اما پیشرانه پرحجم آن و قدرت و دوام قیمت یک میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومان برای این خودرو کاملا نامعقول است.

پژو 2008 با صد و هفتاد میلیون تومان افزایش قیمت، رتبه دوم جدول رکوردداران

 پژو 2008 ، این کراس اوور زیبا در تابستان 1396 وارد بازار شد . و از همان ابتدا ظاهر دلربایش افراد زیادی را به خود جلب کرد. از مزایای آن می توان به پیشرانه ی پیشرفته و بسیار پر قدرتش که به فناوری توربوشارژ مجهز است و برای ماشین قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متری را ایجاد می کند اشاره کرد. هماهنگی این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته خودکار و همین میزان قدرت و گشتاور می تواند نوید بخش یک شتاب عالی برایمان باشد. و شتاب 8.2 ثانیه ای و حداکثر سرعت 217 کیلومتر بر ساعت را برایمان به ارمغان آورد.

این خودرو نه تنها از نظر فنی بسیار کارامد است. بلکه با طراحی مناسب و جوان پسندانه، به عنوان رقیب سختی برای هم رده هایش حساب می شود. ابعاد مناسب در کنار استفاده از پنجره‌های جانبی بزرگ باعث شده که دید راننده در قسمت جلو و در قسمت عقب تا حد زیادی رضایت بخش باشد. این خودرو علی رغم دیگر کراس اوورها که از دید عقب خوبی برخوردار نیستند، این مساله را حل کرده محدودیت دید عقب که مشکلی اساسی در خودروهای کراس اوور به شمار میاید، در پژو 2008 حل شده به نظر می‌رسد. به علاوه عملکرد مناسب سیستم تعلیق پژو 2008 رانندگی با این خودرو را برای شما بسیار لذت بخش می کند.

افزایش قیمت صد و بیست میلیون تومانی، رتبه سوم را در جدول افزایش قیمت تابستان 99 به تندر 90 پلاس اتوماتیک اختصاص داد

 تندر 90 از محصولاتی است که علی رغم ظاهر ساده و ناخوشایندش بازار فروش خوبی در ایران تجربه کرد.. به همین دلیل ایران خودرو تندر 90 پلاس اتوماتیک را پس از آن به بازار ایران عرضه کرد. اما خیلی زود مونتاژ آن به دلیل خروج اروپایی ها از ایران متوقف شد . در حالیکه انتظار می رفت تولید آن تا سال 1407 ادامه دار باشد. این خودرو دارای پیشرانه 1.6 لیتری برای تامین توان خود است. استفاده از این پیشرانه در کنار گیربکس JHQ سبب شده که تندر 90 پلاس اتوماتیک  از نظر مصرف سوخت بسیار اقتصادی باشد. و میزان استهلاک بسیار اندکی داشته باشد. این خودرو دارای قدرتی برابر 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر مربع است. به همین دلیل به عنوان یک خودروی شهری بسیار مناسب است. در این خودرو با وجود کلاچ هیدرولیکی دیگر مشکلات رایج گیربکس JHQ پیش نمی آید.

جمع بندی

افزایش قیمت ماشین های ایران خودرو در تابستان امسال بسیار عجیب و غیر قابل باور بود. افزایش قیمت ماشین های ایران خودرو که به عقیده نهادهای قیمت‌گذاری هنوز هم نمی‌تواند ضررهای خودروسازان را جبران کرده و آن طور که پیداست این رشد قیمت ها همچنان ادامه دار است. همیشه در بازار خودروهایی وجود داشت که مناسب قشر ضعیف جامعه بود. اما امروز آن خودروها هم برای افراد ضعیف جامعه یک آرزو به حساب می آید. در این مقاله از همراه مکانیک سه خودرویی که در جدول افزایش قیمت در تابستان امسال رتبه های یک تا سه را تصاحب کرده بودند بررسی کردیم. این خودروها هیچ تغییری از لحاظ ظاهر و بنیاد نداشتند و فقط در سربالایی قیمت ها قرار گرفته اند. و در این مسیر هر کدام تلاش دارد که از دیگری پیشی بگیرد.

آخرین مطالب